Rotterdam, stad van water en architectuur

annick.geets - 26/08/2025

Tegenspoed biedt soms nieuwe kansen. Zo ook in Rotterdam, waar in 1940 grote delen van de binnenstad werden verwoest. De wederopbouw resulteerde in een mengelmoes van bouwstijlen. Niet dat de stad daarvoor oubollig was op gebied van architectuur. Ook vóór WOII stond Rotterdam open voor vernieuwende ideeën. Een wandeling aan beide kanten van de Nieuwe Maas vertelt het verhaal van de stad. 

 

 

In het centrum vind je nog oude gebouwen die in de oorlog gespaard zijn gebleven zoals het stadhuis, de Laurenskerk en het Witte Huis (1898), de eerste wolkenkrabber op Europees grondgebied. De enorme halfronde markthal spreekt dan weer een heel andere taal. In de ‘schil’ bevinden zich hedendaagse appartementen in combinatie met een gezellig drukke, hippe food market. Nog zo’n indrukwekkend, blinkend gebouw is het Depot Boijmans van Beuningen. Het museum herbergt Nederlandse en Europese meesterwerken van de middeleeuwen tot vandaag.

 

Vooral op het gebied van woningbouw toonde het vooroorlogse Rotterdam al heel veel lef. Het Justus Effenblok van Michel Brinkman bijvoorbeeld getuigt van vooruitstrevende inzichten. Het is het eerste woonblok met allerlei gedeelde faciliteiten voor bewoners. 

 

Daarnaast vind je in Rotterdam voorbeelden van het Nieuwe Bouwen, zoals het Museumhuis Sonneveld aan het Museumplein. Het huis toont je hoe een welgestelde Rotterdamse familie in de jaren ‘30 van de vorige eeuw woonde en leefde. Het Nieuwe Bouwen ontwikkelde zich onder invloed van Bauhaus, de Duitse architectuurschool en -stroming die streefde naar eenvoud en functionaliteit. 

 

Door te breken met het verleden en te kiezen voor een ruimte en moderne architectuur, kreeg Rotterdam zijn huidige aanblik. Voorbeelden hiervan zijn de Lijnbaan, de eerste autovrije winkelboulevard en de Euromast. In de jaren zeventig kwam de tegenreactie: meer kleine woningen op ‘mensenmaat’, met als bekendste voorbeeld de Kubuswoningen van Piet Blom. Maar de weg naar hoog en hoger was ingezet: Rotterdam ging de lucht in, met de huidige skyline tot gevolg. Door de bouw van de Erasmusbrug begin jaren ‘90 werd Rotterdam Zuid een volwaardig onderdeel van de stad.

Kubuswoningen Rotterdam

Stad aan het water

Rotterdam ademt water. Wie de stad bezoekt, kan niet om de haven heen. De Spido – de rondvaartboot - is de leukste manier om de grootste haven van Europa en de stad van binnenuit de ontdekken. Tijdens deze citytrip bezoeken we ook de ss Rotterdam, het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn – te vergelijken met onze Red Star Line. Het schip – nu hotel en restaurant - behoorde tot de top tien van grote passagiersschepen. Bestemming: New York. 

 

Wordt Rotterdam jouw bestemming van 10 tot 12 oktober? Zin om mee te gaan? 

Aarzel niet en schrijf je in. Deze minitrip – heen- en terug per trein - biedt je een unieke inkijk in de dynamiek van deze fascinerende havenstad. Het volledige programma van deze reis vind je op onze website.

Related articles