Het succes van Femma Kasterlee: 'Onze groep is mee geëvolueerd met de tijd'

elke.vandijck@femma.be

Femma Kasterlee bruist. Met 500 leden is het niet alleen de grootste Femmagroep van Vlaanderen, het is ook een van de actiefste. Elke week organiseren ze maar liefst 18 sportactiviteiten: van yoga tot zumba, van kleuterturnen tot callanetics, en daarnaast staan ook kooklessen, bloemschikcursussen, theateravonden en infosessies op het programma. Coördinator Kris Van Ballaer weet waarom hun groep zo succesvol is: “We blijven meegaan met de tijd én zorgen ervoor dat iedereen zich welkom voelt.

Femma Kasterlee weet zich al decennialang aan te passen aan wat leeft bij vrouwen. 'Onze groep is mee geëvolueerd met de tijd,' zegt Kris. 'We blijven inzetten op klassieke Femma-activiteiten zoals bloemschikken en naaien, maar voegen daar elk jaar nieuwe accenten aan toe. Zo organiseren we nu ook infosessies over online bankieren of sportlessen met jonge lesgevers.' Door telkens opnieuw het aanbod af te stemmen op wat vrouwen écht zoeken, blijft de groep aantrekkelijk voor verschillende generaties.

Voor sport komen vrouwen hun deur wél uit, en zo leren ze Femma kennen

Sport als sleutel tot succes
'Vooral sport trekt veel jonge vrouwen aan,' merkt Kris. 'Vrouwen hebben weinig vrije tijd en maken daarin bewuste keuzes. Voor sport komen ze wél hun deur uit. En zo leren ze Femma kennen. Daarna stromen ze vaak door naar andere activiteiten.' Dat blijkt te werken: waar veel groepen voornamelijk oudere leden hebben, telt Femma Kasterlee opvallend veel jonge vrouwen.

Mee met de tijd
Femma Kasterlee is ook online erg actief. Ze hebben een eigen website, een digitale nieuwsbrief en posten regelmatig op sociale media. 'Dat is belangrijk,' zegt Kris. 'Als je jonge mensen wil bereiken, moet je tonen dat je mee bent. En zichtbaar zijn in je dorp: affiches, lokale pers, mond-tot-mondreclame. Dat werkt nog altijd.'

Uitdagingen 
Toch is het niet altijd makkelijk. 'Kwaliteitsvolle activiteiten betaalbaar houden wordt elk jaar moeilijker,' vertelt Kris. 'Lesgevers kosten meer, subsidies vallen weg. Maar als je je aanbod goed uitwerkt en inspeelt op wat leeft, lukt het meestal wel. Wij hebben gelukkig een sterk bestuursteam dat zich blijft inzetten.'

Mensen hunkeren naar contact. Als wij dat kunnen bieden, zelfs al is het klein, dan maken we het leven een stukje warmer

Meer dan activiteiten
Voor Kris is Femma veel meer dan een lijstje op de kalender. 'Het gaat over verbinden. Iemand leren kennen op een kookles, samen gaan wandelen, een gesprek dat blijft hangen. Mensen hunkeren naar contact. Als wij dat kunnen bieden, zelfs al is het klein, dan maken we het leven een stukje warmer.'

Related articles