Werknemers kledingindustrie verdienen hongerloon

{$items.title}

Wat doen de internationale en Belgische kledingbedrijven om een leefbaar loon te garanderen aan de kledingarbeid(st)ers die hun kleren maken? Vlak voor de zomersolden lanceren de Schone Kleren Campagne en achACT het derde merkenrapport ‘Wij willen schone kleren, gemaakt aan een leefbaar loon!’. De centrale vraag in het rapport luidt deze keer: “Wat doen de merken en kledingbedrijven om een leefbaar loon te garanderen aan de werknemers in de kledingfabrieken” 18 Belgische en 37 internationale kledingbedrijven kregen deze vraag voorgelegd.

De enquête uitgevoerd door de Schone Kleren Campagne toont aan dat – ondanks publieke engagementen – geen enkel van de onderzochte kledingbedrijven vandaag een leefbaar loon garandeert aan de kledingarbeid(st)ers in hun toeleveringsketen.

Miljoenen werknemers en werkneemsters in de kledingindustrie verdienen nauwelijks meer dan enkele euro’s per dag, terwijl de winsten van de kleding‐industrie en de distributiesector tot in de miljarden lopen.

Wereldwijd zijn er 60 miljoen mensen werkzaam in de kledingfabrieken die kledij maken voor grote kledingbedrijven zoals H&M of Zara, maar ook voor Belgische kledingbedrijven zoals JBC, Cassis‐Paprika, E5 Mode of Bel & Bo. Zowel in Azië , Oost‐Europa, Turkije als Noord‐Afrika, ligt het loon ruim onder een leefbaar loon.

Overal zijn werknemers en werkneemsters in de kledingindustrie slachtoffers van de gevaarlijke 'race to the bottom', die ontstaat door de druk van de kledingbedrijven om aan lage prijzen en tegen krappe deadlines te produceren.

Maar verontwaardiging alleen brengt een leefbaar loon niet dichter bij. In deze brochure tonen de Schone Kleren Campagne, achACT en de Clean Clothes Campaign aan dat sommige bedrijven zich wel engageren voor een leefbaar loon.  We analyseren deze engagementen en vergelijken ze met de andere gegevens waarover we beschikken: de lonen die vandaag betaald worden, de aankooppraktijken, het business model van het bedrijf. De brochure richt zich tot consumenten en werknemers in de distributiesector en in de productielanden. De bedrijven kunnen er informatie over interessante initiatieven van hun concurrenten in terugvinden en op die manier de sterktes en zwaktes van hun eigen beleid evalueren.

Het volledige rapport vind je op: www.schonekleren.be

Reacties

Riet schreef

En dan te weten dat het garanderen van minimale werkomstandigheden de kleding amper duurder zou maken. Het gaat om verhoudingsgewijs een minimale investering. Echt een schande na meer dan jaar na de ramp in Bangladesh. Triest hoor...

Marie-Antoinette schreef

Ik wil zelfs een heel stuk meer betalen, als ik zeker ben dat de mensen ginder er beter van worden.

Het is 'meer dan een schande' als je bedenkt in welke omstandigheden er heel wat kinderen, jongeren en volwassenen hun brood moeten verdienen, of nog niet...

Reageer