Waarom je als kritische consument zeker Rank a Brand moet raadplegen

Duurzame en eerlijke merken zijn vaak niet duurder dan hun concurrenten. Helaas is het niet altijd gemakkelijk om het verschil te zien. Gelukkig vond ik ‘Rank a Brand’, een handige website die helpt om snel de meest groene en eerlijke merken te vinden.

Wat is Rank a brand?

Rank a Brand is de grootste duurzame merkenvergelijkingssite van Europa met ruim 600 merken voor kleding, elektronica, telecom, media en eten & drinken. Elk merk krijgt een score A, B, C, D of E.

Het is een Nederlandse organisatie die merken mensvriendelijk, klimaatvriendelijk en diervriendelijk wil maken. Want onze winkels liggen vol spullen die onder barbaarse omstandigheden geproduceerd zijn. Dat kan anders. Gelukkig zijn er al merken die stappen in de goede richting zetten. Je vindt ze via www.rankabrand.nl of de mobiele applicatie voor smartphones en tablets.

Wat met je eigen favoriete merken?

Hoewel veel lokale Belgische merken niet aan bod komen, is Rank a Brand een bijzonder handige website voor internationale merken en ketens. Benieuwd hoe goed je favoriete merken het doen? Typ de naam in het zoekveld en klik op ‘zoek’.

Persoonlijk ben ik licht verslaafd geworden aan deze website. Ik vind het een gigantische hulp in de moeilijke zoektocht naar eerlijke producten. Opvallend is dat je in elk prijssegment merken hebt die je beter wel of beter niet kan kopen. Duurzamer is dus niet altijd duurder!

Ontnuchterende scores: zo moet het niet!

Heel wat van onze favoriete merken blijken het helaas niet zo goed te doen op vlak van duurzaamheid.

  • Douwe Egberts is ongetwijfeld Vlaanderens favoriete koffie. Hun inspanningen zijn echter ondermaats voor een bedrijf van deze omvang. Hun score: D. Voor dezelfde prijs kan je heerlijke koffie kopen met A-ranking. 
  • Merken als Jupiler en Côte d’or scoren vrij gemiddeld met een C-ranking. Niet heel slecht, maar gezien hun leiderspositie zou dit beter moeten.
  • Sommige merken profileren zich expliciet als duurzaam, maar zijn dan onduidelijk wanneer er naar echte engagementen gevraagd wordt. Zo krijgen Simon Lévelt en Yogi thee slechts een C-ranking.
    Vaak engageren merken zich bijvoorbeeld voor één aspect (zoals milieu) en hebben ze helemaal geen aandacht voor andere ethische kwesties (zoals arbeidsomstandigheden op de plantages).
  • Bij elektronica wordt het even erg moeilijk. Behalve ‘Fairphone’ haalt geen enkel merk meer dan een C-ranking. Onvoorstelbaar dat bedrijven die zovele miljarden winst maken als Apple (C) en Microsoft (D) niet meer investeren in duurzaamheid. Bij aankoop van elektrische apparaten zal de ranking voor energiezuinigheid wellicht de beste hulp zijn voor een duurzame keuze. Al meldt Rank a Brand wel dat er verbetering op til is bij enkele grote merken zoals Microsoft.

Schone kleren

Op vlak van kleren is er een lichte kentering merkbaar. Het aantal merken dat echte, meetbare inspanningen levert, groeit jaar na jaar. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel. Hieronder alvast enkele tips.

Kopen (A en B)

  • Kleren van Puma, Jack Wolfskin, Cos …
  • Jeans van G-star, Nudie Jeans …

Beter niet kopen, maar het kan erger (C)

  • Kleren van H&M, C&A, Zara, Adidas, Nike, Levi’s …
  • Schoenen van Timberland …

Zeker niet kopen (D en E):

  • Kleren van Primark, Hugo Boss, Diesel, Pepe Jeans …
  • Lingerie van Triumph, Sloggi, Bjorn Borg …

Ontbreekt je favoriete merk? Of krijgt het helemaal geen ranking?

Scoort je favoriete merk slecht? Dan kan je dat merk aanporren om het beter te doen. Lees meer

Staat je favoriete merk er niet tussen? Dan kan je via dit contactformulier een merk op de 'wachtlijst' zetten.

Transparantie is de eerste noodzakelijke stap

Sommige merken scoren erg slecht omdat ze automatisch ‘0’ krijgen op de vragenlijst. Dit zijn merken die niet transparant communiceren over hun engagementen op vlak van milieu, arbeidsomstandigheden en grondstoffen. Zij maken het ons als consument onmogelijk om bewust te kiezen en krijgen dus automatisch een E-ranking.

Meer uitleg over hoe de site werkt via http://www.rankabrand.nl/home/Hoe-we-werken.
 

Reacties

Geertrui schreef

Interessant én nuttig!

Reageer