#tisnietoké

{$items.title}

Vooroordelen over vrouwen en mannen houden hardnekkig stand, toont de campagne #tisnietoké. Willen we van onze vooroordelen af, dan moeten we ons niet op individuen richten maar op organisaties.  We moeten onze aanwervings- en promotieprocedures zo slim maken dat ze vooroordelen wegfilteren, stelt Bohnet.   Ze schreef er een boek over ‘What works: Gender equality by design’.

Joke: ‘Over mijn keuze om te minderen, maakte onze omgeving geen opmerkingen. Bij vrouwen is minderen met werken aanvaard. Maar Staf zijn beslissing om halftijds te gaan, ging wel over de tongen. ‘Amai die heeft dat goed bekeken, mag die dat van u?’, kreeg ik te horen.’
Staf: ‘Ja, er zijn er die denken dat ik ga fietsen of vissen in plaats van het huishouden te doen en voor de kinderen te zorgen.’
Joke: ‘ Ze denken dat hij halftijds vakantie heeft en zich amuseert.’
(Femmamagazine, mei 2014)


‘Hoe gaat gij dat doen? Deze job combineren met een kind?’  Deze vraag kreeg ik te horen van een oud-collega toen ik zwanger was van mijn eerste kind. Aan een mannelijke collega die toen eveneens voor de eerste keer ouder ging worden, stelde hij deze vraag niet.
Omdat velen onder ons ‘zorgen’ als een ‘vrouwelijke’ kwaliteit beschouwen, verwachten we van vrouwen dat ze hun loopbaan terugschroeven als ze kinderen krijgen.  Mannen  worden raar bekeken wanneer ze niet de kostwinner zijn, een verlof opnemen of een promotie weigeren. 

Onder de hashtag #tisnietoke lanceerde Veelzijdig, een samenwerkingsverband tussen de stad Leuven, de provincie Vlaams-Brabant en deMens.nu deze week een oproep aan vrouwen om te getuigen over ongelijkheid op het werk.  ‘Want hoe meer verhalen we verzamelen, hoe sterker we staan om de ongelijkheid aan te pakken’, klinkt het.  Van de selectieproeven bij de brandweer tot het glazen plafond aan onze Vlaamse universiteiten.  Van vrouwen die geen kunstenaar kunnen zijn tot boeren die vrouwelijke dierenartsen van hun erf sturen: de getuigenissen maken voor de zoveelste keer duidelijk dat vooroordelen over mannen en vrouwen hardnekkig standhouden.

Zien is geloven
Hoe komt dit? ‘Omdat zien geloven is’, legt Iris Bohnet, professor aan de Harvard’s Kennedy School in een interview met sxsw.com uit. ‘ Zolang we niet meer mannen in de zorg en vrouwen aan de top zien, zullen we deze jobs niet associëren met respectievelijk mannen dan wel vrouwen.  Mensen zijn hokjesdenkers. Die hokjes helpen ons om snel oordelen te vellen zonder al te veel te moeten nadenken. Wat handig is om met een veelheid aan complexe informatie om te gaan maar ons ook foute conclusies doet trekken.  Het onderbrengen in hokjes gebeurt vaak onbewust. Dat maakt het juist zo moeilijk om van onze vooroordelen af te raken. En is ook de reden waarom we er met sensibiliseringscampagnes en vormingen alleen niet zullen komen.

Vooroordelen wegfilteren
Willen we van onze vooroordelen af, dan moeten we ons niet op individuen richten maar op organisaties.  We moeten onze aanwervings- en promotieprocedures zo slim maken dat ze vooroordelen wegfilteren, stelt Bohnet.   Ze schreef er een boek over ‘What works: Gender equality by design’, met 36 interventies die organisaties kunnen toepassen.

Verplicht vaderschapsverlof
Ook onze samenleving kunnen we nog veel slimmer inrichten.  Met een verplicht en liefst ook nog uitgebreid vaderschapsverlof bijvoorbeeld zouden we veel meer vaders achter de kinderwagen zien.  En omdat zien geloven is, gaan we het dan ook volstrekt normaal vinden dat vaders zorgverantwoordelijkheid hebben.   Als je meer wil weten over Femma's voorstellen voor een gendergelijke samenleving, kan je hier ons dossier bestellen.

Meer geluk
Het Noorse gendergelijkheidsplan vertelt ons wat gendergelijkheid oplevert:  ‘Men and women who live in equal relationships and share house work and care for children more or less equally, report higher quality of life than others. There is also less violence in families with equal parents. Parents who share the parental leave period have more children and more rarely get divorced than others.  Is fathers who have not had sole responsibility for the child during the parental leave period. Furthermore, fathers who use the father’s quota spend less time at work even when the children get older. Father’s parental leave also influences mother’s salary development – mother’s future salary increases for every month father is on leave. In other words, when fathers use the father’s quota, it leads to more equal parenting even after the leave period is over.‘

Maar nog los van de voordelen die het mannen, vrouwen, kinderen, organisaties en de samenleving brengt, is gendergelijkheid bovenal een morele verplichting.

Reageer