Tips voor een gezonde brooddoos

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined index: items in <b>/home/femma/apps/production/releases/20190805082358/frontend/cache/compiled_templates/7f6f1d63cd823f409c63dea54b7cfbfb_detail.tpl.php</b> on line <b>99</b><br />
{$items.title}

Leren, studeren, sporten en spelen. Kinderen hebben veel energie nodig om de schooldag door te komen. Zorg voor een gezonde lunch, zodat ze hun batterijen ’s middags kunnen opladen.

Boterham

  • Neem brood als basis en kies bij voorkeur een donkere broodsoort. Wissel regelmatig af en koop een andere broodsoort zoals volkorenbrood, roggebrood, tiengranenbrood, wit of bruin brood, speltbrood of notenbrood.
  • Maak eens boterham in twee kleuren: smeer een dubbele boterham, kies voor de ene kant bruin of volkorenbrood en voor de andere helft wit brood. Dit heeft een leuk effect.
  • Zorg ervoor dat je een boterham meegeeft met beleg en niet omgekeerd. Niet brood is de dikmaker, maar het beleg dat erop ligt. Tenzij je belegt met groenten.
  • Rol een gewone boterham op in plaats van hem te vouwen. Draai de rol dan in een kleurrijk servet. Met een strikt errond krijg je meteen een verrassingslunch.
  • Koop pittabroodjes en vul ze met sla, geraspte wortelen en blokjes kip. Het maakt groenten tussen de boterham heel gewoon.
  • Varieer met beleg. Kies voor een paar schijfjes mozzarella, een sneetje gerookte zalm, een beetje tonijn of platte kaas met radijzen. Leg ook eens een tomaatje of een schijfje komkommer op de boterham.
  • Geef het beleg eens apart mee in een potje: plattekaas met vers fruit, een blokje hesp of frietjes van wortel en komkommer.

Uit het vuistje

  • Verras met een ‘aperitiefhapje’: kaasblokjes, snacktomaatjes of een paar radijsjes
  • Kook een ei hard en schrijf op de schaal een lieve boodschap.
  • Een restje pasta, Met tonijn, garnalen, ham, feta en wat gehakte komkommer, tomaten en een lepel dressing of ketchup krijg je een lekkere lunch.
  • Stop af en toe een dessert in de brooddoos: een stuk fruit, stukjes fruit op een speisje of zelfgemaakte fruitsalade in een goed afgesloten potje. Ook een sojadrankje of een potje magere yoghurt zijn ideaal om mee te nemen naar school. En af en toe een stukje chocolade moet ook kunnen.

Pimp de brooddoos
Folie is verleden tijd, de brooddoos is in! Ga samen een brooddoos kiezen: met figuurtjes, bloemetjes of zijn of haar helden. Of kies een simpele brooddoos in een mooi kleurtje en laat je kind het zelf versieren met stickers. De boterhammen uit die doos smaken extra lekker.
En tot slot: verras op bijzondere dagen met een leuke boodschap in de brooddoos: een mopje, verjaardagswensen of ‘smakelijk eten’.
  

Bron: Lieve Goffyn, voedingsdeskundige CM  
 
Nog meer tips voor lunchboxes vind je in het septembernummer van Femma. Nog nooit van een DutchBento gehoord? Dan moet je zeker het magazine er nog eens bij nemen. 

Reacties

peter schreef

Als je even geen zin hebt om zo een mooie brooddoos samen te stellen of nog minder om deze alleen op te eten; kan je een lunch partner vinden op MineCompanion.be om samen te lunchen in de beste restaurants in de stad van jouw keuze

Wim schreef

Handige tips voor de kinderen die naar school gaan. We gaan er zeker gebruik van maken ;-)

Reageer