Tien leuke tips om van je kinderen echte smulpapen te maken

{$items.title}

De 'grote vakantie' dat is tijd:  Tijd om nieuwe dingen te proberen, tijd om dingen 'anders te doen dan anders', ...  Tijd om die koters aan het eten te krijgen.  Een paar van deze tips van 'Een lepeltje lekkers' gebruik ik zelf en misschien probeer ik er deze zomer wel nog een paar uit.

Ik kan mijzelf alleen maar omschrijven als een “eetfan”. Waar een ander alle titels van dEUS-albums van buiten kent, kan ik alle ingrediënten van groene curry aframmelen, dweep ik met de nieuwe kleurtjes van Le Creuset en is mijn dag goed als ik een pak Sardijnse fregola vind. Dat wil ik natuurlijk delen met mijn kroost, en dus probeer ik ervoor te zorgen dat ze even graag eten als ik. Met deze leuke tips maak je van je kinderen echte smulpapen!

  1. Boodschappen zijn fun. Ik geef het toe, shoppen met twee losgeslagen kleuters kan een uitdaging zijn. Maar als je hen erbij betrekt, staat iedereen te glimlachen aan de kassa. Loop je door de fruitafdeling, laat ze dan een wedstrijdje “wie selecteert de mooiste peer” houden. Organiseer een zoektocht in het pastarek (“Wie vindt de strikjes?”) en laat hen – bij wijze van beloning – iets lekkers nemen tussen de (verantwoorde) yoghurtjes.
  2. Laat ze kiezen. Als je het slim aanpakt, eten ze nog altijd wat jij wilt. Laat hen uit twee goeie alternatieven kiezen – “eten we vandaag zalm of kip?” en “wil je daarbij liefst broccoli of boontjes?” – en voor je het weet zitten ze vrolijk te smakken. Doordat ze het gevoel krijgen dat zij de touwtjes in handen hebben, zullen ze gemakkelijker hun bordje leegeten.
  3. Samen aan de kook. Als je wat meer tijd hebt, laat je kinderen dan eens meehelpen. De onze doen niets liever dan uien uit de kast nemen, de buitenste blaadjes eraf halen, roeren in het cakebeslag, mayonaise onder de sla mengen, patatjes wassen etc.
  4. Proeven, proeven en nog eens proeven. Laat je kinderen altijd proeven als ze daarom vragen. aarschuw hen wel bij uitgesproken smaken (mosterd, pikante saus, rauwe ui), maar weiger het hen niet. Ze moeten voor zichzelf kunnen beslissen wat lekker is en wat niet, en dat lukt niet als ze niet zelf mogen proberen.
  5. Gooi je vooroordelen overboord. Sojasaus niet voor kinderen? Onze oudste zat er op haar derde verjaardag al lustig sushi-rolletjes in te doppen. Denk niet te gauw “dat zullen ze wel niet lusten”, maar biedt hen alles onbevangen aan. Je zal verstelt staan van wat ze wél eten.
  6. Less is more. Dit heb ik eigenlijk zelf nog maar net ontdekt: onze meisjes eten meer als er (initieel) niet te veel op hun bord ligt. Ik schep bewust weinig op, en dit lijkt hen veel meer aan te trekken dan een hoop puree met daarbovenop nog eens een berg groenten en en een grote braadworst. Ze beginnen enthousiaster, en vragen meestal nog een tweede, en soms zelfs een derde en een vierde keer, bij.
  7. Twinnen is winnen. Lusten jouw kinderen niet graag venkel, maar wel graag tomaat? Combineer de twee in één gerecht. Prijs hen de hemel in bij elk hapje venkel dat ze nemen. Op die manier worden ze gewoon aan de smaak, en voor je het weet willen ze niets anders meer.
  8. Geen twee dagen dezelfde. Wij eten thuis zéér gevarieerd: pasta, boerenkost, verfijnde visgerechten of een Noord-Afrikaanse tajine, het staat allemaal regelmatig op ons menu. Ik weet wel dat ik geen “doorsnee” kok ben, maar ook als je geen keukenprinses bent, kan je voor voldoende variatie zorgen. Neem een nieuwe groentesoort mee uit de supermarkt en maak er iets lekkers mee. Kies eens meer voor vis of veggie. Probeer Pascale Naessens en de dag erna Jamie. Verandering van spijs doet eten, nietwaar!
  9. Volharden in de boosheid. Ook als het klein grut al tien keer heeft laten blijken dat vis een “no-go” is, bied ik het een elfde keer aan. Het is mij op die manier toch al enkele keren gelukt hen te “bekeren”.
  10. Relax mama! Misschien de belangrijkste tip van al: zie het avondmaal niet als een strijd. De laatste tijd vliegen de “gezondheidsidealen” – gaande van chiazaad over boerenkoolsmoothies tot speltbrood – ons rond de oren. Laat je niet overdonderen en neem al die “adviezen” met een korreltje zout. Wat mij betreft is variatie en vers – zonder pakjes en zakjes – het beste devies. En genieten! Want dat is uiteindelijk toch de essentie van eten: samen rond de tafel zitten, lachen en gieren en honderduit vertellen over grootse toekomstplannen en kleine gelukjes.


Weinig kookinspiratie? 'Een lepeltje lekkers' geeft onder de originele blog nog enkele goeie tips!

En jij?  Hoe maak jij van jouw kinderen echte smulpapen?  Nog extra tips?  Hoe meer, hoe liever :-)

Reageer