Terug naar school: inspiratie voor gezonde brooddozen

Onze kindjes gezond en lekker leren eten. Het is iets waar ik de laatste tijd als een freak mee bezig ben, maar ik boek wel resultaat! Ook ‘s middags op school is het belangrijk dat ze gezonde kost mee krijgen. En dankzij onze lunchboxen met vakjes, was gezond eten nog nooit zo gemakkelijk....inspiratie nodig om je kinderen volgend schooljaar gezonde kost mee te geven?

Een Bento lunchbox is een Japanse manier van het maken en inrichten van broodtrommels, bijna verheven tot een kunstvorm maar het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. De kern van Bento is dat het erg voedzaam is en dat het er vrolijk en kleurrijk uitziet. Daarnaast leer je kinderen op vroege leeftijd via een speelse manier al heel gevarieerd te eten.

Wie wilt nou niet dat zijn of haar kind trots op school verschijnt met zo’n prachtig ingerichte en gezonde brooddoos? “Mijn vrienden vonden mijn brooddoos supercool,” zei mijn zoon meermaals vorig schooljaar. En dat maakt je als mama supertrots natuurlijk!

Wat kan je allemaal in hun brooddoosje stoppen? Ik ben er niet speciaal voor naar de winkel gehold, meestal vul ik ze de dag zelf met wat er in de koelkast te vinden is. Af en toe mag het wel eens een specialleke zijn en dat maak ik meestal de dag ervoor. Op zoek naar inspiratie?

Het moet niet altijd brood zijn
Quinoa over van de vorige dag? Doe er wat gehakte komkommer bij en verse tomaatjes en je kinderen kunnen smullen van een lekker quinoaslaatje ‘s middags! Altijd een hit hier in huis!

Varieer met groentjes
Onze kindjes lusten eigenlijk vrij veel groentjes. Kook eens broccoli af, kersttomaatjes, komkommerschijfjes, maïskorrels, worteltjes…snij ze zodanig dat ze ze gemakkelijk kunnen opeten of maak er grappige spirelli’s van met zo’n handige spirellisnijder! Voorbereiding is alles, probeer in het weekend al wat groentjes klaar te maken voor de week en bewaar ze in doosjes in je koelkast.

Voeg extra fruitjes toe
Als kers op de taart, geef je ook stukjes fruit mee: aardbeien, bosbessen, framboosjes, druifjes...

Denk goed na over je brood & broodbeleg
Geef je graag boterhammetjes mee? Kies dan voor een donkere broodsoort, veel gezonder als wit brood! En denk goed na over wat je op je boterham legt. Het moet niet altijd kaas of hesp te zijn, je kan ook kiezen voor bijvoorbeeld geitenkaas met komkommertjes, hummus of guacomole.

Groentekoekjes
Dit recept voor maïs-courgettekoekjes is altijd goed:
Voor 5 koekjes heb je nodig:
Maïs, 1/3 courgette, olijfolie, 1 wortel, 1 theelepel bloem, 1 handvol peterselie, 1 ei
Zo maak je ze:
Rasp de courgette en de worteltjes fijn, doe ze samen met de maïs in een pan met olijfolie en zet ze op een zacht vuur. Doe daarna alle groenten in een kom, strooi de bloem erover en meng alles goed. Voeg de peterselie toe. Meng het ei eronder, het ei mag niet meer uit het mengsel lopen. Doe een scheutje olijfolie in de pan, schep hoopjes in een ronde pan en duw ze wat plat. Ik gebruikte zo’n inox ring om er mooie ronde koekjes van te maken. Leg de koekjes voorzichtig in de pan en bak ze goudbruin, draai ze om en bak verder. Leg ze daarna even op keukenrol en laat afkoelen. De dag erna heb je een superleuke verrassing voor je kids! Mmmmmmm!

 

Reacties

chris schreef

hmmmm! Lobke ziet er heerlijk uit.

Wien schreef

Hoe lang zet je alles 'op een zacht vuur'? Tot alles gaar is? Of maar vijf minuutjes?

Werbrouck Noëlla schreef

Bedoel je mais uit een blikje of bokaaltje.

Hoeveelheid?

Noëlla

Reageer