Smakelijke granen

{$items.title}

Spelt, tarwe, bulgur, gierst, gerst, haver…namen die de belofte in zich dragen van zowel gezond als smakelijk eten. Zeker nu er steeds meer aandacht is voor gezonde voeding, maken oude granen hun comeback. Je vindt ze volop, zelfs in de meeste supermarkten.

Ook niet onbelangrijk heel wat van die granen zijn glutenvrij, zoals quinoa, teff en amarant. Ze zijn afkomstig van over heel de wereld en omdat ze een goede bron van proteïnen  zijn , zijn ze samen met peulvruchten een goede bron van eiwitten en zijn ze goede vleesvervangers. Beschouw ze dan ook als volwaardig onderdeel  van een hoofdgerecht.

Bulgur wordt gemaakt van harde tarwe. De tarwe wordt ontdaan van de zemelen die eromheen zitten en dan gestoomd en fijngemaakt.

Spelt is een graan dat nauw verwant is aan tarwe. Spelt bevat net zoals tarwe (en andere graansoorten zoals rogge, gerst, kamut...) gluten. Dat is een soort eiwit dat ervoor zorgt dat het brooddeeg luchtig wordt. Er bestaat bovendien geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de gluten in spelt anders of lichter verteerbaar zouden zijn dan de gluten in gewone tarwe.

Kamut® is het merk waaronder de tarwesoort khorasan wordt verkocht.  De aren en korrels van deze variëteit zijn langer dan die van moderne tarwe.

Haver is een graan dat wordt gegeten als vlokken of als meel. Haver bevat geen gluten.

Gerst is graan dat wordt verkocht in twee vormen: gepelde gerst of gort waarvan alleen het vlies is verwijderd en parelgerst, waarvan  de korrels duidelijk meer zijn geslepen .

Gierst: onder deze term vallen verschillende granen met heel kleine korrels. In Afrika wordt dit mil genoemd.

Amaranth, boekweit en quinoa zijn geen zaden van grassen, maar van andere planten. Het zijn dus geen granen, maar ze worden wel op dezelfde manier verwerkt tot bijvoorbeeld meel.

Boekweit is dus een pseudograan dat geen gluten bevat. Het is verkrijgbaar als korrel, gepeld en rauw of geroosterd (=Kasha), als meel of als grutten. Boekweitmeel (Blé noir) wordt gebruikt voor de beroemde Bretoense pannenkoeken.

Quinoa is een pseudograan, want het mist de botanische eigenschappen van graangewassen maar heeft er wel de voedingswaarde van. Quinoa wordt vooral geteeld in Zuid-Amerika.

Amarant is een piepklein zaad met een nootachtige smaak. Op een te warme plek bewaard, verliest amarant zijn smaak en wordt bitter. Maar droog en koel bewaard is amarant een jaar goed.

Wil je nog meer te weten komen over hoe je op een eenvoudige, maar goede en gezonde wijze vegetarisch kookt: kijk dan vlug in de activiteitenkalender. Misschien staat ook binnenkort een workshop of cursus Heerlijke gerechten met supergranen in  jouw groep of buurt gepland.
Er hoort ook een leuk geïllustreerd boekje bij: je kan het via de boetiek bestellen. En als Femmapashouder geniet je nog van een voordeel.

Ik laat je alvast genieten van dit heerlijke recept:

Gerstkoekjes met prei

150 g parelgerst – 2 preiwitten – 40 g vetstof – 3 eieren – 200 g verse kaas – 60 g bloem – 3 eetlepels olie – peper en zout

1. Laat een dag van te voren de gerst weken in koud water. Spoel het graan voorgebruik grondig af en laat het uitlekken. Rooster het 4 tot 5 minuten in een droge pan. Voeg viermaal het volume aan water toe. Voeg een snuifje zout toe. Breng aan de kook en laat 45 minuten zachtjes koken.
2. Maak in tussen het preiwit schoon en snijd fijn. Verhit 20 g vetstof in een pan en bak er de prei in gedurende 15 minuten, voeg indien nodig wat water toe.
3. Meng in een kom de eierdooiers met de kaas en kruid met  peper en zout. Voeg de bloem toe, meng alles en voeg de uitgelekte en afgekoelde gerst en prei toe. Klop de eiwitten tot een stevig schuim en spatel dat voorzichtig onder het mengsel.
4. Verhit wat olie en vetstof in een grote pan. Giet twee tot 3 cirkeltjes  beslag erin, strijk het oppervlak lichtjes glad en bak het 6 tot 8 minuten op een heel laag vuur. Keer de koekjes om en bak de andere kant nog 3 tot 4 minuten. Serveer onmiddellijk.

 

 

Reacties

rita de roest schreef

Haver is van nature glutenvrij maar wordt vaak in plaatsen verwerkt waar ook granen met gluten aanwezig zijn. het is dus echt wel nodig om altijd na te gaan of op de verpakking "glutenvrij" is vermeld. er is ook "kruisbestuiving", de haver neemt dan tijdens de groei omgevingsgluten in zich op en is bijgevolg niet glutenvrij

Reageer