Slaap je gezond: de 5 voordelen van voldoende slaap

{$items.title}

Dat je je na een goed potje slapen als herboren voelt, spreekt voor zich. Maar een goede nachtrust is meer dan een middel tegen wallen of een boost voor je humeur. Voldoende slaap is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl en is goed voor je hart, gewicht en geest.

Vroeger werd slapen beschouwd als een onbelangrijke, vervelende routineklus, net als je auto parkeren of je ondergoed opplooien. Gelukkig zijn de tijden veranderd. Anno 2014 hebben wetenschappers meer dan ooit aandacht voor de gezonde voordelen van een goede nachtrust. Femma lijst alvast een aantal voordelen op van voldoende slaap.

Verbeter je geheugen

Je brein is verrassend actief tijdens je slaap . Al dromend  versterkt je geest de dingen die je die dag hebt geleerd in een proces dat bekend staat als consolidatie. “Eindeloos informatie herhalen of bepaalde handelingen oefenen is niet genoeg“,  zegt Dr. Rapoport, professor aan het NYU Langone Medical Center. "Er gebeurt iets in je slaap dat ervoor zorgt dat je die fysieke en mentale informatie beter opslaat."
 

Een gezond gewicht

Wie calorieën telt, kan maar beter ook meer slaap inplannen. Onderzoekers aan de Universiteit van Chicago ontdekten dat uitgeruste mensen op dieet meer vetmassa verloren (tot 56% van hun gewichtsverlies) dan  calorietellers  met een slaaptekort. Zij verloren meer spiermassa.
Hoe minder slaap, hoe vaker ook de mensen op een dieet honger hadden. ‘Slaap en je metabolisme worden bestuurd door dezelfde hersengebieden’, zegt Dr. Rapoport. ‘Wanneer je moe bent, komt er meer eetlustopwekkende hormonen in je bloed terecht.’ 

Minder stress

Zowel stress als slaap hebben een grote invloed op elkaar en op onze cardiovasculaire gezondheid. Voldoende slaap verlaagt het stressniveau in het lichaam. Zo beïnvloed je rechtstreeks je bloeddruk en de hoeveelheid cholesterol in het bloed. Een goede nachtrust kan dus het risico op een hartziekte sterk verminderen.

Vermijd ongelukken

Vermoeidheid is één van de grootste oorzaken voor fatale verkeersongelukken met personenwagens, zelfs meer dan alcohol. "Slaperigheid wordt als problem enorm onderschat, maar de kost voor onze samenleving is enorm", zegt Dr. Rapoport. "Slaperigheid beïnvloed reactiesnelheid en  het beslissingsproces in het brein."
 

Omzeil een depressie

Voldoende nachtrust doet meer voor ons emotionele welzijn dan simpelweg een slecht humeur vermijden. Een slaaptekort kan bijdragen aan een depressie. Voldoende slaap zorgt dan weer voor een vermindering van angsten en bevordert emotionele stabiliteit.

Reacties

Pauline van den Kerckhove schreef

Met het stukje over depressie ben ik het niet helemaal eens. Slaapdeprivatie kan zelfs helpen tégen depressie. Voor de rest wel een interessant artikel! Bijna alle jonge werkende mensen die ik ken, antwoorden steevast op de vraag hoe het met hen gaat: "druk, druk...en moe." Het is slaaptekort dat bij gezonde mensen het vaakst voor een belabberd gevoel zorgt. Hoe veel keer per week loop jij er zombieachtig bij? Via mijn blog vind je tips om je weer wakker en energiek te voelen!

Hilde schreef

ik ben niet depressief. ik slaap al jaren niet door. Wel goed inslapen. Rond 2h 4h wakker soms alle uren na 12h. en moe als ik moet opstaan

Niet leuk. ja ouder worden he.

Reageer