Sitcoms duwen jongeren in man-vrouwstereotypen

{$items.title}

Hoe vaker jongeren naar sitcoms kijken, des te meer nemen ze de voorgeschotelde schoonheidsidealen over en gaan ze akkoord met stereotiepe rollenpatronen waarbij vrouwen objecten zijn die zich horen onder te schikken aan mannen. Dit blijkt uit onderzoek van de K.U.Leuven bij meer dan 1.500 Vlaamse scholieren.

Neem nu de The Big Bang Theory. Razend populair. De rollen tussen mannen en vrouwen zijn er duidelijk verdeeld. De mannen zijn bollebozen die van wiskunde, natuurkunde en computergames houden. Buurvrouw  Penny is een aantrekkelijke blondine, die wat minder slim is dan de jongens, maar die ze tevergeefs proberen te veroveren.

'Sitcoms als The Big Bang Theory, tijdschriften voor jongeren en muziekvideo's promoten bij jongeren één groot schoonheidsideaal', zegt onderzoekster Laura Vandenbosch. 'We noemen dat geseksualiseerde boodschappen. De nerds uit The Big Bang theory bijvoorbeeld hebben weinig succes bij de vrouwen omdat ze niet gespierd en gebruind zijn en zich niet stijlvol kleden. Het buurmeisje hoeft dan weer niet intelligent over te komen om attractief te zijn maar ze moet wel slank zijn en een gave huid hebben.'

Het onderzoek toont aan dat hoe vaker jongeren met dergelijke boodschappen in contact komen, hoe belangrijker het uiterlijk wordt. Jongeren gaan zich meer als een object zien in plaats van een persoon. En ze vallen meer in stereotiepe denkbeelden over mannen en  vrouwen.  Ze vinden dan bijvoorbeeld dat bij de seks het meisje moet doen wat de jongen zegt.

Het onderzoek toont aan dat jongeren sterk beïnvloed worden door de media die ze volgen. 'Het is geen onschuldig entertainment dat niets met ze doet', besluit onderzoeker Steven Eggermont.

Bron: De Standaard, 25 september 2013

Geschreven door ilse de vooght

Reageer