Over eicellen en vrouwelijke carrières

{$items.title}

Apple en Facebook willen dat vrouwen zo lang mogelijk carrière maken en meer vrouwelijk (top)talent aantrekken.

Hoe? Door in te grijpen op hun vruchtbaarheid. Ze hebben 16.000 euro per werkneemster veil om haar eicellen te laten invriezen.

Femma wil eveneens vrouwelijke carrières boosten.

Hoe? Door vrouwen èn mannen de mogelijheid te geven werk en privé evenwichtig en kwaliteitsvol te laten combineren.

Bij grote maatschappelijke problemen wordt ingrijpen op de vrouwelijke vruchtbaarheid vaak als oplossing naar voren geschoven. Overbevolking en voedseltekort? Geboorteplanning en sterilisatie. Vrouwen die maar moeilijk in- en doorstromen in bedrijven? Invriezen van eicellen.

Moeder zijn en carrière maken, gaan niet samen, is de onderliggende boodschap van Facebook en Apple. Vader zijn en carrière maken blijkbaar wel. De mannelijke vruchtbaarheid wordt niet ter discussie gesteld.

Werken en een privéleven hebben, gaan evenmin samen, leiden we ook af uit het eicelbeleid. Onbetaalde arbeid, zoals opvoeden van kinderen, zorgen voor jezelf en voor naasten, aan vrijwilligerswerk doen, is van geen tel. Nochtans hebben ze een groot maatschappelijk belang.

Facebook en Apple zouden zich beter eens bezinnen over hun combinatiepolitiek, of beter het gebrek eraan. Vrouwelijke carrières boosten, doe je door in te zetten op 'het nieuwe voltijds', op kwaliteitsvolle kinderopvang, op degelijke en goede kindverloven, en af te stappen van het stereotype idee dat zorgen alleen iets is voor vrouwen. En die eicellen? Laat die maar zitten.

Reacties

els moerman schreef

Ik meen dat ze beter eens de grijze cellen van deze bedrijfsleiders ONTvriezen.

Liesje schreef

Jammer dat ik geen 'vind ik leuk' kan klikken bij jouw reactie Els :-) Je doet me zowaar glimlachen bij dit intrieste bericht. Evolutie noemen ze dat dan...

Roswitha schreef

Ik was een beetje op mijn hart getrapt toen ik dit bericht las in de krant. Wijzelf hebben jaren veel moeite moeten doen om ons eerste schatje te verwelkomen. Wij hadden dit liever anders gezien maar de natuur besliste er anders over. Dat je als bedrijf deze techniek dan toepast puur uit "eigenbelang" (want dit is het in mijn ogen) vind ik eigenlijk een kaakslag voor de mensen die dit als laatste hoop moeten gebruiken. Zoiets "commercialiseer" je niet. Maar tegenwoordig kan je je met geld zo goed als alles permitteren ... HELAAS

Eline schreef

Dit artikel gaat aan een ding voorbij: Facebook heeft ook heel goede voordelen en voorzieningen voor jonge ouders. Een babybonus van 4000 dollar, 4 maanden ouderschapsverlof en gesubsidieerde kinderopvang op het bedrijventerrein. Het wordt vrouwen dus helemaal niet moeilijk gemaakt toch voor een baby te gaan. Bovendien kan deze maatregel ook voor hogere geboortecijfers leiden, omdat het vrouwen confronteert met de tijdelijkheid van hun vruchtbaarheid en dwingt over hun kinderwens na te denken.

Reageer