Ouders zijn schuld van slechte schoolprestaties zoon

{$items.title}

Dat jongens het slechter doen op school dan meisjes, ligt aan hun ouders en niet aan hun leerkrachten. Terwijl mama's hun dochters leren kleuren en tellen, crossen hun zonen door de living. Dit blijkt uit een grootschalig Canadees onderzoek.

Meisjes worden vaker voorgelezen, zingen meer liedjes met mama of papa en oefenen meer kleuren, letters en cijfers dan hun broers.Met zonen wordt er sowieso minder tijd doorgebracht, tenzij dan om 'wildere' spelletjes te spelen. Door hun opvoeding zorgen ouders ervoor dat hun dochters een voorsprong hebben op school, besluiten de economen Michael Baker (University of Toronto) en Kevin Milligan (University of British Columbia). De onderzoekers analyseerden de gegevens van duizenden Britse, Amerikaanse en Canadese kinderen.

Ook in Vlaanderen zijn de verschillen op school opvallend: jongens hebben bijna twee keer zoveel kans om zonder diploma de school te verlaten, 43% blijft zitten versus 28% meisjes. Ook in het buitengewoon onderwijs zijn ze oververtegenwoordigd.

'Jongens zijn vaak temperamentvoller dan meisjes en dus lijkt het inderdaad makkelijker om schoolse activiteiten met meisjes te doen', zegt Kaat Verhaeghe, pedagoge aan de Erasmushogeschool. 'Maar wij proberen studenten er heel erg bewust van te maken dat wat zij denken over een kind ook daadwerkelijk een impact heeft.'

Vooral de reclame zorgt ervoor dat we meisjes meer en meer opvoeden als 'braaf' en jongens als 'stoer'. 'In de speelgoedwinkels vind je amper nog speelgoed dat zowel voor jongens als voor meisjes bedoeld is. 'Alles, zelfs neutrale voorwerpen zoals een lepel, worden specifiek voor meisjes of jongens gemaakt: er staat een barbie of een auto op. De rolmodellen zijn zo alomtegenwoordig dat zelfs professionelen zich laten vangen.

Bron: De Morgen, 26 maart

Reageer