Kluspoezen en krolse katers

{$items.title}

Dergelijke stereotype beeldvorming als de reclame van Gamma is zowel nefast voor vrouwen als mannen.

Brussel, 12 november 2013. Tenzij u onder een steen leefde, hebt u waarschijnlijk de laatste reclamecampagne van Gamma bekeken en er een mening over gevormd. Indien u ze toch miste, laat ik u inlichten aan de hand van de tekst die Gamma op zijn website heeft staan:

Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en ‘schoon gerief’ waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt GAMMA op Mannendag uit met wat lekkers. Op zaterdag 16 november vieren we Mannendag en jij kan met ons meevieren! Kom naar een GAMMA in jouw regio en ga op de foto met de GAMMA kluspoezen.”

Om de daad bij het woord te voegen, worden de “kluspoezen” voorgesteld in een video die weinig aan de verbeelding overlaat “Men’s day. Pussycats come and play. Men’s day. Do whatever they say. Men’s day. Make that kitty purr.”, zingen de schaars geklede dames, terwijl ze een drilboor of slijpschijf hanteren.

Vrouwonvriendelijk, seksistisch, platvloers en ongeïnspireerd, zijn enkele van de kritieken die op sociale media de ronde doen. Mag ik daar “manonvriendelijk” aan toevoegen? Want de boodschap die Gamma met deze campagne lijkt mee te geven is dat “echte” mannen geile bokken zijn die met het zicht op een stel kluspoezen in krolse katers veranderen en zo verleid kunnen worden tot het aankopen van bouwmaterialen.

Dergelijke stereotype beeldvorming is zowel nefast voor vrouwen als mannen, omdat het hen beiden in een keurslijf dwingt van waarden en normen waar ze aan moeten voldoen. Bovendien gaat Gamma hiermee volledig in tegen het doel van de Internationale Mannendag, die op 19 en niet 16 november plaatsvind, namelijk het promoten van positieve mannelijke rolmodellen.

Dat Gamma met deze campagne mikt op controverse en media-aandacht is wel duidelijk. Opdracht gelukt ook. Doch mogen we de campagne niet doodzwijgen, aangezien dit als goedkeuren kan aanzien worden. Het is belangrijk dat we stereotypen benoemen en onder de aandacht brengen. Enkel zo worden we er ons van bewust en kunnen we echt werken aan verandering. Een eerste stap daarbij kan zijn door bedrijven die dergelijke boodschappen uitsturen niet langer te steunen en ons klusjesmateriaal bijvoorbeeld bij de concurrentie te kopen.

Jeroen Lievens, Beleidsmedewerker Femma

Reageer