Hoe we vergeten groenten nooit meer vergeten!

{$items.title}

Herken je dat? Je loopt ergens over een markt en bij een groentestalletje zie je een groentesoort liggen waarvan je denkt: Oh wat is dat? Hoe zou dat smaken? Wat voor gerecht kan je met deze groente maken? Dàt moet een ‘vergeten groente’ zijn…

Wat is een ‘vergeten groente’? Ze waren heel populair in de tijd van onze grootmoeders, zijn een tijdje in onbruik geraakt maar winnen nu terug terrein. Er zijn tientallen soorten, sommige zijn meer vergeten dan andere.
Als je ze al eens ergens ziet liggen dan weet je gewoon niet wat je ermee moet doen. Logisch dat je ze laat liggen. Maar daar komt verandering in! We denken er weer aan en zijn benieuwd welke overheerlijke dingen we ermee kunnen maken.

Lijkt het je leuk om je vrienden en familie te verrassen met een echt origineel gerecht?  Iets dat ze niet vaak gegeten hebben. Of liever: helemaal nooit? 
Herontdek minder bekende groenten dankzij volgende heerlijke recepten, tips en info!

PASTINAAK: 
Het is een hele oude groente die je terug meer en meer vindt; ook in de supermarkt.  Bewaar pastinaak niet te lang. Drie dagen in de groentenla is maximaal, de wortel wordt anders slap. Deze witte wortel is niet zo zoet als de wortel die we kennen, wel heel smakelijk. Heerlijk in stamppot zoals hutspot of als smaakmaker door aardappelpuree. De kooktijd is iets korter dan voor gewone wortel.
 
 

Pastinaakpannenkoekjes.
Ingrediënten: 2 mooie pastinaken, 1 teentje knoflook, 2 takjes rozemarijn, 1el honing, 2 el plantaardige olie, 2 eieren, 10 cl melk, ½ koffiel bakpoeder, 2 el bloem, peper van de molen en zout.
Bereidingswijze: De pastinaken schillen; 1 ervan in grove stukken snijden en 1 fijnraspen. De stukken gaarkoken met knoflook en beetje zout. Laten uitlekken en fijnprakken. 2 el olie en de honing erdoor roeren en wat laten afkoelen.
De eieren er één voor één doorroeren, daarna de bloem en het bakpoeder, dan de melk toevoegen. Mengen met de blaadjes van de rozemarijn en de geraspte pastinaak en op smaak brengen met peper en zout. Kleine pannenkoekjes bakken van het beslag in een hete pan met een scheutje olie.

WINTERPOSTELEIN:
Winterpostelein is gemakkelijk te herkennen aan de schotelvormige bladeren. Het kan rauw gegeten worden als salade of als smaakmaker door een salade of rauw door een stamppot in plaats van rauwe andijvie.
Het is een bron van vitamine C, calcium, ijzer en magnesium.
 
 
 
AARDPEER: 
Aardpeerknollen zijn voedzaam en licht verteerbaar. De smaak is bijzonder en heel goed. De groente is ook erg gezond. Door de vele belangrijke bouwstoffen is het heilzaam bij verstopping, reuma en jicht. Ook voor mensen met diabetes, want bij de vertering komt geen glucose vrij.
 
Aardpeertaartje met rode ui (smulweb.nl)

Ingrediënten: 1 kg aardpeer, 1 rode ui, knoflook, bladerdeeg, (soja)room, 1 theelepel grove mosterd, 3 gedroogde tomaatjes
Hulpmiddel: ronde ring
Bereidingswijze:
Schrob de aardperen goed schoon en haal er de overtollige stengels af. Snijd de aardpeer in schijfjes en plaats ze met wat boter in de voorverwarmde oven van 175 graden. 
Snipper de rode ui en fruit samen met de fijngehakte knoflook  mooi zacht.
Snij rondjes bladerdeeg uit met een ring en bestrijk met eigeel.
Meng de room met de mosterd en doe er de gesneden gedroogde tomaatjes bij.
Als de aardperen bijna gaar zijn, meng  er dan de mosterdroom onder, voeg wat zout naar smaak toe.  Doe ze op de bladerdeegrondjes en zet ze in de oven. Wacht tot het bladerdeeg mooi bruin is en klaar zijn de aardpeertaartjes.

WORTELPETERSELIE: Ook wel peterseliewortel genoemd. Ideaal voor in soepen en ragouts. De stengel is als gewone peterselie te gebruiken. De witte wortel ligt qua smaak een beetje tussen pastinaak en knolselderij in. De groente is rijk aan vitamine A1, B2 en C.

SNIJBIET:
Ook wel warmoes genoemd. Is in vele kleuren verkrijgbaar zoals rood, wit, geel en groen. Je kan zowel blad als bladstelen eten. Smaakt heel erg als spinazie; In het algemeen kan je dezelfde recepten gebruiken, alleen is de kooktijd iets langer. Goed spoelen en in stukken gaar te stoven. Bevat veel vitamine C en calcium. Net als spinazie mag het niet worden opgewarmd.
 
 
Snijbiet met aardappelen.
Ingrediënten: 1kg snijbiet, 6 vast kokende aardappelen, 6 tenen knoflook, 2 uien
Bereidingswijze: Snij de snijbiet in repen. Schil de aardappelen en snij ze in niet al te grote stukken. Kook de snijbiet en aardappelen samen in een pan in ongeveer 10 minuten gaar. Pel ondertussen de ui en de knoflook. Snipper de ui grof en de knoflook fijn.
Laat de snijbieten en de aardappelen in een vergiet uitlekken. Bak de ui en knoflook in een pan met een royale hoeveelheid olijfolie op een zacht vuurtje. Bak nu nog 5 minuten de aardappels en snijbiet mee. Lekker bij rundsvlees.


Pastasaus van snijbiet.
Ingrediënten: een bussel snijbiet, 2 uien, 3 teentjes knoflook, ongeveer 5 cm verse gember (naar smaak),  2 dl (soja)room, 100 gr geroosterde pijnboompitten,  wat groentebouillon (blokje), olijfolie, muskaatnoot, peper en zout.
Bereidingswijze: Was de snijbiet en hak de bladeren en de stelen fijn.
Fruit de gesnipperde uien samen met de geperste knoflook in olijfolie, voeg de geraspte gember toe.
Voeg eerst de stelen van de snijbiet toe, daarna de bladeren. Laat alles zachtjes gaar stoven.
Breng op smaak met peper, zout en muskaatnoot.
Mix alles fijn met een staafmixer en roer er de room onder en een beetje groentebouillon.
Serveer de pastasaus met pasta naar keuze en bestrooi met de geroosterde pijnboompitten.

EET SMAKELIJK!

wil je meer weten over vergeten groenten? neem hier een kijkje.

op deze website vind je meer recepten.

Reageer