Gezinnen geven signaal aan supermarkten: wij zijn meer dan ons kassaticket!

{$items.title}

In tijden van voedselschandalen wordt vaak naar de consument gewezen als schuldige. Door de jacht op lage prijzen, wordt de prijsdruk zo groot dat ongelukken onvermijdelijk zijn.  Toch zijn consumenten meer dan wat je van hun kassaticket kan afleiden, stellen 6 organisaties die een atypische samenwerking aangaan voor de actie "ik ben meer dan mijn kassaticket". Daarmee vragen consumenten aan de supermarkten om van duurzaam de makkelijkste keuze te maken.

De eerlijke laagste prijs

"Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen", zegt Jelle Goossens van Rikolto (vroeger Vredeseilanden). "Maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen."

Daarom slaan Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop de handen in elkaar met parent blog Maison Slash.

De stem van gezinnen in het debat

"We willen een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten", legt Ingrid Renders van Maison Slash uit. "Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen."

Een jaar lang

Doorheen het jaar komen verschillende thema's aan bod. Op dit moment staat het thema vlees centraal. "Beste supermarkt, wil jij mij helpen om overwogen keuzes te maken als ik volgende keer op zoek ga naar een lekker stukje vlees?" vraagt Magaly Van Cutsem, mama en onderneemster. "Het zou heerlijk zijn om zonder schuldgevoel te kunnen genieten. Vraag de eerlijke laagste prijs voor een stuk vlees. En manipuleer mij gerust naar minder vlees. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zou het alvast enorm appreciëren."

De antwoorden van supermarkten en de reacties van Pieter Verhelst (boerenbond) en Tobias Leenaert (mede-oprichter van EVA vzw) vind je op www.meerdanmijnkassaticket.be/vlees 

Iedereen verantwoordelijk

"Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", besluit Jelle Goossens. "Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid  vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen."

Gezinnen kunnen hun stem achterlaten op www.meerdanmijnkassaticket.be

Reacties

Bea Pierlé schreef

Deze actie geeft me een dubbel gevoel: uiteraard moet men rekening houden met wat de consument echt wil: gezonde eerlijke producten uit een fair productieproces met zo min mogelijk verpakking tegen een correcte prijs; maar het zijn net die grootwarenhuizen die de lokale handelaars, lokale producenten en consumenten de mond snoeren. Bij de weing overgebleven lokale handelaars is er een direct contact tussen handelaar en consument en zeker bij directe verkoop bij de producent: laat ons aub deze directe kanalen omarmen eventueel iets meer betalen maar niet verder laten doodwringen door de extreme inkooppolitiek van de warenhuizen. Met een faire prijs en korte keten is er geluk voor iederen uit de keten van producent tot consument want dat is de beste garantie tot openheid, eerlijkheid . Laat ons daar waar mogelijk voor zulk direct contact kiezen.

Reageer