Femma ondertekent petitie tegen vleespromotiespotjes

Femma ondertekent de petitie tegen spotjes die vlees promoten en uitgezonden worden als Boodschappen van Algemeen Nut. De petitie gaat uit van voedingsspecialisten, groenteboeren en het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA).

De meeste mensen kennen ze wel, de spotjes van het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) waarin de kwaliteiten van vlees en melk bejubeld worden. Ze worden op de openbare omroep getoond als Boodschappen van Algemeen Nut en komen daardoor tegen een voordeeltarief op televisie. Maar zijn dit echt boodschappen van algemeen nut? En moeten deze spotjes een voordeeltarief krijgen?

Net als EVA vindt Femma van niet. Deze spotjes zijn nog maar eens een voorbeeld van het falende beleid als het gaat over het aanpakken van de klimaatverandering. De ministers weten dat minder vlees eten een enorme impact heeft op onze ecologische voetafdruk en toch worden er nog steeds spotjes uitgezonden die vlees bij de Vlaming promoten.
Ook gezondheidsspecialisten zoals Patrick Mullie (KU Leuven), Patrick Vankrunkelsven (KU Leuven) en Dirk Avonts (UGent) steunen de petitie. Net als heel wat groenteboeren willen zij van deze spotjes af. Deze groenteboeren betalen een bijdrage aan het VLAM en zien nauwelijks spotjes die hun producten in de kijker zetten. In 2014 besteedde het VLAM bijna 5,7 miljoen euro aan de promotie van vlees en zuivel - waarvan ongeveer de helft voor rund- en varkensvlees - en 1,2 miljoen euro aan de promotie van groenten en fruit, waarvan we wel meer zouden moeten eten. 
Hoog tijd dus om die vleespromotiespotjes van het scherm te halen. Dat een sector reclame maakt voor zijn producten, is normaal. Maar het is niet normaal dat het VLAM dat doet tegen een voordeeltarief op de openbare omroep, als Boodschap van Algemeen Nut.

Wens je de petitie ook te ondertekenen? Klik dan hier door!

(bron: www.evavzw.be)

Reageer