'Echt' broodbeleg maak je makkelijk zelf

Zelf broodbeleg maken is een makkie. Zodra je het principe doorhebt, is experimenteren verrassend en leuk. Of je nu vooral met groenten werkt of liever noten, pitten, peulvruchten of vleesvervangers als basis gebruikt, de bereiding duurt meestal een kwartiertje. Vaak kun je zelfs al aan de slag met restjes uit de koelkast. Veel heb je er niet voor nodig. Deze tips helpen je op je weg.

  • Van de meeste groentesoorten kun je beleg maken. Dat betekent dat je veel verschillende smaken op je brood(je) kunt toveren, want groenten verschillen onderling van elkaar. Met wat pittige tuinkers maak je een heel andere beleg dan met avocado of rode biet. De mogelijkheden met groenten zijn legio. Proberen en experimenteren dus!
  • Noten en pitten zijn ideaal om meer dikte te geven aan groentebereidingen. In je wortelspread wat slapjes uitgevallen? Dan mix je er gewoon wat noten en pitten door. Omgekeerd is het leuk ook om notencrèmes te maken en die te ‘pimpen’ met groenten en kruiden.
  • Ook hummus (een bereiding op basis van kikkererwten) is een recept waarin zowat elk ingrediënt kan vervangen worden door een nader. Groenten in de plaats van olie? Dat kan. Witte bonen in plaats van kikkererwten? Geen probleem. De sesampasta eruit? Waarom niet? Met crèmes gemaakt van peulvruchten kun je alle kanten uit. Probeer ook eens met deze smaakmakers: verse munt of koriander, verse groene peper, komijnzaad, dille (in hummus met bieten), chilipeper …
  • Toegegeven, soms is het ook wel leuk om broodbeleg te maken dat lijkt op kip curry of op vleessalade. Vleesvervangers zijn dan een prima ingrediënt, vooral als het om de gerookte versie gaat.
  • En wat dacht je van gebakken paddenstoelen met peterselie op brood? Gewone champignons zijn prima, maar denk ook eens aan oesterzwammen, cantharellen, en shiitake. Tijdens het bakken van paddenstoelen kun je een scheutje port, sherry of madeira toevoegen, en wat peper en zout.
  • Chutneys zijn een lekker hartig alternatief voor jam en zijn ideaal voor verwerking van fruit. Pruimen, rabarber en mango, maar ook (groene) tomaten, bramen en kweeperen doen het heel goed in een chutney. Lekker met specerijen als rode peper, gember, kaneel, karwijzaad, steranijs, korianderzaad en nigellazaad.
  • Voor smeuïg broodbeleg kun je werken met sojaroom en veganaise op basis van biologische sojamelk. Nog lichter en zeker zo romig is zijden tofu. Het is een heerlijke basis voor hartige bereidingen, maar leent zich ook heel goed om bijvoorbeeld lichte chocopasta te maken!  


Inspiratie voor deze tips vonden wij in Veggie burgers, balletjes en broodbeleg van Miki Duerinck en Kristin Leybaert, en in Vegatopia, het kookboek van de stichting Vegatopia, uitgegeven bij Nieuw Amsterdam (2015).

 

In ons magazine van januari vind je in de culinaire rubriek een paar voorbeelden van lekker ‘echt’ broodbeleg, waaronder hummus. Ook het recept voor veganaise kun je daar vinden. Ben je nog geen lid en heb je interesse om maandelijks ons magazine te ontvangen? Koop dan snel een Femmapas. Dat kan makkelijk online.

Broodbeleg komt ook aan bod in de workshops 'Veggieburgers, balletjes en broodbeleg'.  Deze worden in heel wat Femmagroepen over heel Vlaanderen gepland.  Neem een kijkje in de activiteitenzoeker en kies voor culinair onder 'wat wil je doen?'.

 

 

Reageer