Deeltijds aan de top? Perfect mogelijk!

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined index: items in <b>/home/femma/apps/production/releases/20190805082358/frontend/cache/compiled_templates/7f6f1d63cd823f409c63dea54b7cfbfb_detail.tpl.php</b> on line <b>99</b><br />
{$items.title}

Tussen alle artikels over het menstruatieverlof (tegen!), de tampontax (tegen!) viel mij in deze week van de internationale vrouwendag 1 artikel op. Het verscheen gisteren in Trends en de kop luidt ‘De CEO kan perfect deeltijds werken’.

Betere resultaten
Geraldine Huse, topvrouw bij Procter&Gamble, heeft de taak gekregen om het percentage vrouwen overal in de organisatie op te krikken tot 50%.  De top bestaat momenteel  uit 33% vrouwen.  Aan Trends legt ze uit waarom haar organisatie gendergelijkheid nastreeft: ‘Wij hebben diversiteit nodig om onze resultaten te verbeteren’.  Gendergelijkheid is voor dit bedrijf prioriteit want ze hebben gemerkt dat het rendeert. 

‘In het eerste jaar dat mijn team voor de helft uit vrouwen bestond, was het resultaat met 8 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor’, zegt Huse. ‘Ons onderzoeksteam ontdekte dat een divers team het gemiddeld 5 procent beter doet’. 

Om vrouwen aan boord van het bedrijf te houden, creëerde ze de mogelijkheid om een hoge functie te combineren met deeltijds werken. ‘We vergaderden over welke banen je kon bolwerken in vier of zelfs drie dagen per week. Al snel bleek dat je eigenlijk elke baan in vier dagen per week kunt uitvoeren, op voorwaarde dat we de teams herschikken en de werknemers zich flexibel opstellen. Zelfs de CEO kan perfect deeltijds werken als hij/zij een goed team onder zich heeft en langer werkt, of toch op een vrije dag naar kantoor komt als het echt nodig is.’ Bij P&G zijn er ondertussen al directeurs en vicepresidenten die vier dagen per week werken.

Maatschappelijk project
Kortere werkweken: bij Femma zijn we er voorstander van.  Goed voor de loopbanen van mannen èn vrouwen, goed voor de bedrijven en meer tijd voor onze onbetaalde (zorg)arbeid.  P&G is het zoveelste bedrijf dat dit aantoont.  Laten we er dus een maatschappelijk project van maken zodat iedereen er van kan genieten.

Stereotype pamperreclame
Oh ja, fijn dat P&G diversiteit in de organisatie zo hoog in het vaandel draagt. Nu nog wel de vaders in de pamperreclame opnemen. Genderstereotypen zijn niet onschuldig, weet u wel….

Reageer