De hoge prijs van een boerkiniverbod

{$items.title}

Afgelopen week kondigde Wouter Torfs aan dat werknemers met een hoofddoek welkom zijn in zijn schoenenwinkels. ‘Voortschrijdend inzicht’, verklaarde Torfs zijn beslissing. Als ondernemer is het natuurlijk niet slim om een belangrijke klantengroep links te laten liggen. ‘In Antwerpen zijn ze goed voor meer dan vijftig procent van de mensen die er wonen, werken en winkelen. Die markt mogen we niet laten gaan’. Maar er is meer: ‘We zijn ook een bedrijf dat maatschappelijke verantwoordelijkheid wil dragen. We willen een positief signaal uitsturen en mensen met elkaar verbinden. Vandaar de keuze om ook mensen met een hoofddoek toe te laten.’


Eveneens afgelopen week dwong de Franse politie een vrouw op het strand in Nice om haar boerkini – een bedekkend badpak- uit te trekken. Ook vrouwen die een hoofddoek dragen, zijn al beboet. Het boerkiniverbod dat diverse steden aan de Azurenkust invoerden, viseert ‘ostentatieve religieuze klederdracht’. Boerkini’s creëren het risico op verstoring van de openbare orde en zijn daarom verboden.

Wat alvast gebeurde, is dat het verbod zorgt voor grote onrust en verstoring van de openbare orde. In plaats van verbinding komt conflict. In plaats van insluiting komt uitsluiting en laat dit net een voedingsbodem zijn voor onrust en conflict.


De boerkini zelf is niet gecreëerd met als doel de openbare orde te verstoren. Het kledingstuk werd uitgevonden in Australië, waar het strandleven erg belangrijk is. Ahiida Zanetti, de uitvindster ervan, begrijpt niet waarom er zoveel controverse is rond het bedekkende badpak voor moslimvrouwen. 'Hij is bedoeld om in de Australische cultuur te integreren. Ik creëerde de boerkini om vrouwen vrijheid te geven, niet om ze af te pakken. De boerkini is geen Islam-symbool maar een symbool van vrije tijd, plezier, geluk en sport’, vertelde ze aan The Guardian. ‘Iedereen kan de boerkini dragen, Christenen, Hindoes, Joden, mensen met huidkanker of een vrouw die net bevallen is en geen bikini wil dragen.’


Ook in ons land gaan stemmen op om de boerkini te verbieden. Met als argumenten dat het kledingstuk een sta-in-de-weg is voor de emancipatie van vrouwen en een uitdrukking van verzet is tegen ‘onze’ Westerse waarden.

In naam van emancipatie dus een verbod in het leven roepen dat de bewegingsvrijheid van vrouwen inperkt. In naam van ‘onze’ Westerse waarden – die vrijheid en openheid en verdraagzaamheid, als een hoog goed beschouwen- dus iemand zijn vrijheid afnemen. Of je de boerkini of hoofddoek nu verplicht of verbiedt, het achterliggende principe blijft dwang. Je beknot de (religieuze) vrijheid van vrouwen.

‘Een verbod ondergraaft de emancipatie van medeburgers omdat het voorspelbaar gevolg is dat islamitische vrouwen uit de openbare ruimte verdwijnen en (verder) geïsoleerd raken’, verwoordt professor Eric Schliesser het.  ‘Met een verbod duw je ons terug naar de keuken’, schrijft Aya Sabi, een studente uit Genk.

Het Franse boerkini-verbod is een instrument dat zijn doel volledig voorbijschiet en een zware maatschappelijke kost heeft. ‘Er is geen enkele reden om te denken dat een boerkiniverbod de veiligheid van de samenleving verbetert. De noodtoestand beschermt Frankrijk niet tegen het terrorisme, het boerkiniverbod zal dat ook niet doen.’, zegt Schliesser.  ‘Het is ook voorspelbaar dat het tot meer conflicten gaat leiden want in plaats van de waardigheid en gelijkheid van medeburgers te erkennen, wordt de staatsmonopolie op geweld op vernederende wijze gebruikt om uniformiteit af te dwingen. Onrechtmatig staatsgeweld genereert meer geweld. Een van de verworvenheden van de afgelopen halve eeuw -- dat de Staat zich niet moet bemoeien met het lichaam en gedrag van vrouwen  -- wordt zo op de stranden van de Côte d'Azur verkwanseld: de andere badgasten kijken toe, en doen niks’.


Het Franse boerkiniverbod herinnert aan de discussie rond het algemeen hoofddoekenverbod dat het Go!, het gemeenschapsonderwijs, hanteert sinds enkele jaren. Een verbod dat overigens onder druk staat. Ook hier wijzen academici en middenveld op de zware maatschappelijke tol van zo’n verbod.


Nee, geef mij in plaats van zo’n verbod-op-kap-van-de-vrouw dan maar het voortschrijdend inzicht van Wouter Torfs.  En laten we vooral niet denken dat samenlevingsdebatten met zo’n verboden kunnen beslecht worden.

Reacties

Ginadaems schreef

Door het verbod op de boerkini zullen vooral weer vrouwen het slachtoffer zijn

Door deze,kleding kunnen zij ook genieten van het buiten zijn met de kinderen en een leuke tijd voor zichzelf hebben

Voor velen van hen is dit een vorm van deelnemen aan de maatschappij en toch hun eigen waarden en zeden kunnen respecteren

Of ze er zelf voor kiezen of niet gaan we met een verbod niet in een richting duwen

ik vind het spijtig dat men dit als een provocatie gaat zien

Hopelijk geeft men deze vrouwen de kans om te laten uitleggen waarom zij vinden dat ze zich aan deze leefregel willen houden

GIna

Katleen Eeckels schreef

Boerkini, hoofddoek, korte rok, lange broek, ... whatever! Vrouwen moeten kunnen dragen wat ze willen. Dat is waar!Maar als al die vrouwen hier een boerkini, hoofddoek, ... willen dragen. Dat moeten zij dan weten. Maar dan moeten wij als Westerse katholieke vrouwen op vakantie kunnen gaan of willen immigreren naar een moslimland, dan ook zonder hoofddoek, boerkini, ... daar over straat kunnen gaan zonder dat we erover aangesproken en beboet worden.

Jullie hebben het over de vrouwen- en mensenrechten van de moslima's hier in onze Westerse wereld. Hoe zit het met onze vrouwen- en mensenrechten als Westerse katholieke vrouw in de moslimlanden?????!!!!!

Ik vind niet dat Godsdienstvrijheid boven de mensenrechten mag/moet staan ...

ilse de vooght schreef

Beste Katleen,

Dank voor je input.

Ik volg je helemaal: in vele landen - en bovendien niet alleen moslimlanden- worden mensenrechten, waaronder vrouwenrechten, geschonden. Amnesty International toont hoeveel werk er hier nog aan de winkel is: https://www.aivl.be/wat-we-doen/thema/vrouwen. Ik wil wel benadrukken dat het schenden van vrouwenrechten, weliswaar in verschillende gradaties en op verschillende niveaus, nog een vrij universeel gegeven is. In ons land bijvoorbeeld is er nog een grote socio-economische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Denk maar aan de loonkloof. Volgens de Katholieke Kerk kunnen vrouwen ook nog altijd geen priester worden.

Religie sluit emancipatie ook niet uit, de roots van Femma tonen dit aan; Deze beweging is als katholieke vrouwenorganisatie ontstaan tegen het de inferieure behandeling van vrouwen, zo'n eeuw geleden. Ook zijn er diverse moslima's die geëmancipeerd zijn en op hun manier strijden voor vrouwenrechten.

Het zou fijn zijn, mochten vrouwen waar dan ook ter wereld kunnen gaan en staan en dragen wat ze willen. Helaas is dit niet zo. Maar als ons land - dat toch pretendeert mensenrechten hoog in het vaandel te dragen- zo'n boerkiniverbod zou uitvaardigen, dan zou het belangrijke rechten schenden.

Met vriendelijke groet,

Ilse

Hilde Heyvaerts schreef

Wat is de bedoeling van die boerkini,hoofddoek,zwarte lange kleding enz.?Ik zou denken onderdrukking van de vrouw in de Islam.Zij moeten ook achteraan zitten van hun mannen in de moskee,en niet te vergeten veel nieuw leven produceren.Hebben daar de dolle mina's,Sufragettes voor gestreden in het Westen.

Carine Coolen schreef

Toch een beetje kort door de bocht he. Denk je echt dat alle gesluierde vrouwen onderdrukt zijn en de niet gesluierde vrij zijn ? Ik ben daar helemaal niet zo zeker van. Binnenshuis delen de moslimvrouwen vaak de lakens uit, geloof mij. Enne heel wat westerse vrouwen zorgen nog altijd voor DE MAN en de kinderen. En moeten, moeten en moeten hun " plichten" vervullen...... Haha.....!!! En sorry hoor moslimvrouwen zijn ook geborgen en beschermd, hebben veel minder stress, worden minder sexueel lastig gevallen en als lustobject bekeken. Dus maak u niet teveel zorgen om die "onderdrukte" vrouwen. Kijk liever naar ons eigen problematiek en laat iedereen toch vrij in wat ze willen dragen.

Chris Audenaert schreef

Erg, erg, hoe jullie ook die boerkini en hoofddoek altijd willen goedpraten.. De vrouwen worden wel zo onderdrukt!

In mijn klas zat vroeger ook een moslimma. Die droeg geen hoofddoek en hoorde in de klas erbij! We waren zelfs beste vriendinnen. We keken naar haar op. Want zij was het die de laatste nieuwe mode in de klas aanhad! Ze ging dan ook veel winkelen in Brussel! Jaren later kwamen we elkaar veel tegen en werd er bijgebabbeld.. Ze heeft 2 prachtige dochters, echte moddellen, zo'n mooie meisjes. En net zoals hun moeder waren ze tot in de puntjes mooi en hip gekleed.

Tot over 5 jaar! Plots droegen ze een lang gewaad en een hoofddoek. Ik wou ze aanspreken, zoals altijd,maar ze keken naar de grond en deed teken dat het niet mocht.. Liepen er mannen rond hun die hun dat verbieden, ik weet het niet... Maar dat was onze vriendin Turia niet meer. Een paar keer heb ik haar zo terneergeslagen gezien. En daarna nooit meer.. Erg. HEEL erg. Ik wil dus dat zo'n praktijken niet meer bestaan. Wat degene die zegt dat ze het zelf willen, is dat niet onder druk van die mannen?

Reageer