5 tips voor een opgeruimd hoofd

{$items.title}

Heb je ook altijd het gevoel dat je het te druk hebt en altijd alles tegelijk wilt doen maar eigenlijk geen tijd hebt? Tijd om uit te maken wat je echt belangrijk vindt in je leven en hoe je daar tijd voor vrijmaakt.

1. De uitknop
Ons brein is niet berekend op altijd maar bezig zijn. Een onderzoek van de universiteit van Londen lijkt erop te wijzen dat het ‘altijd aan staan’ zoals bijvoorbeeld het constant bereikbaar zijn via telefoon en e-mail net zo verstorend is voor je functioneren als een nacht slaap missen of het gebruik van cannabis. Gun je brein daarom een onderbreking. Check je e-mail en je berichten bewust en overwogen. Spreek met jezelf bepaalde tijden af waarop je dit doet en doe het dan met je volle aandacht in plaats van steeds vluchtig te kijken. En wat je helemaal niet moet doen, is vlak voor je naar bed gaat je mail checken. Druk af en toe op de imaginaire uit-knop in je hoofd!

2. Gebruik het woord ‘omdat’
Het woord ‘omdat’ doet wonderen. Onderzoek door Ellen Langer, hoogleraar aan de Harvard University, heeft aangetoond dat de kans dat een verzoek wordt ingewilligd dubbel zo groot is dan wanneer daarin het woord ‘omdat’ wordt gebruikt. Het gebruik van het woord alleen al wekt de veronderstelling dat er een goede reden voor het verzoek moet zijn. Het verlagen van de werkdruk begint met het beïnvloeden van onze omgeving. Of je nu een verzoek afwijst, meedeelt dat je op tijd met je werk stopt of dat je vraagt om uitstel van een deadline: als je ‘omdat’ gebruikt zal je redenering eerder als redelijk worden geaccepteerd.

3. Schrap een vergadering
Drukte is voor een belangrijk deel te wijten aan vergaderingen. Toch is van de meeste vergaderingen de waarde twijfelachtig. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat middenkaderpersoneel soms 50 procent van de tijd in vergadering zit. Doe jezelf en je werkgever dus een plezier en maak ook hierin keuzes: er zijn vast wel vergaderingen die je kunt overslaan.

4. Trek meer tijd voor iets uit
Hoe bepaal je of je een taak aankunt? We gaan voor onszelf na hoeveel tijd het ons gaat kosten en hoeveel andere dingen we al op ons bordje hebben liggen en op basis daarvan maken en een inschatting. En keer op keer vergissen we ons.  Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat we vaak onderschatten hoeveel tijd we nodig hebben voor een bepaalde taak. Dus, de volgende keer dat je moet beslissen of je een taak wel of niet aanneemt, schat je hoeveel tijd je buiten al je andere verplichtingen ‘over’ hebt om deze taak te verrichten en die tijd halveer je. Vervolgens ga je na hoeveel tijd je voor deze nieuwe taak nodig denkt te hebben en die tijd verdubbel je. Op deze manier zul je verstandiger afwegingen kunnen maken.

5. Stop op tijd
Heb je thuis een kamer over? Staat hij leeg? Het ligt in de aard van de mens om de ruimte die hij tot zijn beschikking heeft te vullen. Wanneer je voor jezelf een grens bepaalt (de tijd waarop je stopt met werken voor die dag of de datum waarop je project klaar moet zijn) levert dit een dubbel voordeel op. Ten eerste ben je door het stellen van een doel bewuster van de tijd. Ten tweede weerhoudt het je ervan om de tijd en ruimte in je agenda verder op te rekken, want zodra je dat doet zul je die extra tijd en ruimte ook gaan vullen.

Doe jij mee met onze #femmamaaktschoon 30 dagen-challenge? Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd! Hoe zorgen jullie voor minder druk in je hoofd? Alle tips zijn welkom!

Dit is een voorproefje uit Nooit meer te druk van Tony Crabbe, uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
Het hele boek van Tony Crabbe lezen? € 17,99 (ISBN 978 90 245 7268 7) en ook verkrijgbaar als e-book, € 12,99 (ISBN 978 90 245 72 69).

In ons Femma Magazine van deze maand ging onze journaliste een namiddagje op de sofa bij An Thys, coach, bemiddelaar en consultant bij ISW Eupora, spin-off van de KULeuven en pionier op vlak van welzijn op het werk. Haar doel? Meer stilstaan bij zichzelf en meer tijd vrijmaken voor wat echt belangrijk is in haar leven aan de hand van een persoonlijk actieplan.

Reageer