40 dagen zonder suiker

{$items.title}

Morgen begint de vasten opnieuw. Toen ik klein was, betekende dit een maand geen snoepjes. Alle snoepjes die we kregen bij de bakker of slager verdwenen in een doos om na de vasten extra van te genieten. Als tiener vond ik dit natuurlijk niet meer nodig.

Zo’n 7 jaar geleden wou ik terug iets doen in de vasten. Een ‘versterving’ noemt mijn mama dat. Snoepjes at ik bijna niet. Dus werd het chocolade. Maar het gemis aan chocolade werd die 40 dagen ruimschoots gecompenseerd met ander koekjes en zoetigheden. Het jaar erop wou ik iets straffer zodat ik het meer zou ‘voelen’. Vandaar: 40 dagen zonder suiker.

Wat betekent dit? Geen snoep, koeken, fruitsap of frisdrank en alle andere voedingsmiddelen die toegevoegde suikers bevatten (zoals pizza, krabsalade, chips, mayonaise, …). Het eerste jaar was ik bij het lezen van de etiketten nog heel verbaasd dat er overal suiker in verstopt zit. Nu hoef ik die etiketten al bijna niet meer te lezen.

Wat heeft mij dit bijgebracht?

  • Ik eet over het algemeen veel minder suiker. Elk jaar kosten die 40 dagen me minder moeite. Vandaar dat ik sinds 2 jaar ook geen alcohol drink in die periode.
  • Productetiketten afspeuren naar suiker is een gewoonte geworden, zeker in producten waarin ik geen suiker wens, zoals hartig broodbeleg.
  • De eerste week van die 40 dagen is de moeilijkste. Maar daarna voel ik me steeds beter. De zin in zoet verdwijnt op de duur gewoon.
  • Elk jaar neem ik me voor om het na de 40 dagen te blijven volhouden. Dat lukt dan eventjes tot het eerstvolgende feestje waar ikuit beleefdheid een stukje taart aanneemt of tot het eerste fondantpaasei mij tegemoet lacht. En je bent terug vertrokken.

Wat vind ik het moeilijkste?

  • Ik ben vaak jarig in de vastenperiode. Dan bak ik wat ik zelf niet mag eten, want ik maak geen uitzondering. Het moeilijkste is om op het einde niet de lepel af te likken.
  • Een heel lieve attentie weigeren. Toen ik nog in een asielcentrum werkte, had een meisje van 9 jaar een chocolade-eitje dat ze op school had gekregen, speciaal voor mij bewaard. Dan heb ik eventjes mijn principe opzij gezet.
  • Me moeten verdedigen bij mensen die het onzin vinden.

Waarom doe ik dit?

Ik denk dat het goed is om af en toe jezelf iets te ontzeggen om je bewust te worden van je eigen gedrag. Ik schrok wel toen ik de eerste keer merkte hoeveel suiker ik consumeerde. Het doet je bewuster omgaan met wat je eet.

Tips om het 40 dagen vol te houden

  • Haal een berg fruit in huis.
  • Vervang je producten niet door andere zoetstoffen, want die bevestigen de zin in zoet.
  • Eet op tijd iets tussendoor, want een hongergevoel doet je sneller naar suiker grijpen.
  • Neem tijd om zelf te koken.
  • Bepaal zelf hoever je er wil in gaan en probeer je daaraan te houden.

Een topreceptje zonder suiker

Op de leuke blog van De Groene Meisjes vond ik ooit een superrecept van choco zonder suiker. Wat zit er dan wel in? Geroosterde hazelnoten, cacaopoeder, medjooldadels en ongezoete amandeldrink. Het is niet zo lang houdbaar. Maar je zal zien dat dat helemaal geen probleem is.

 

Reacties

Bea Van Beckhoven schreef

Ik geloof nooit dat de zin in zoet verdwijnt als je intussen toch fruit eet. In een appel, die zonder schil en klokkenhuis gewoonlijk zo'n 170 g weegt, zit bijvoorbeeld 17 gram suiker. In een gemiddelde banaan van 150 g zit ook 17 gram suiker. Als je fruit blijft eten, moet je lichaam evengoed een portie suiker verwerken.

Toen mijn dochter klein was, waren haar darmpjes supergevoelig voor suiker. Ze mocht geen fruit eten, maar ook geen tomaten, erwtjes, wortelen, of zelfs bloemkool. Allemaal groenten waar ook suiker in zit.

Reageer