Weekmenu met lekkere lentegroenten

Al bijna 2.500 mensen gaan de Seizoensgroente-Challenge aan en koken van 23 tot 30 april enkel met seizoensgroenten.  Wie zich registreert, krijgt deze week nog een boodschappenlijstje en weekmenu van Sofie Dumont.  En ook wij geven je graag nog extra inspiratie met dit weekmenu en enkele receptjes!  Zo kan je volop variëren volgens je eigen smaak!

Het opstellen van een weekschema kost best wat tijd. Wanneer je deze planning in één dag opschrijft en in één keer je boodschappen doet, hoef je er niet verder meer over na te denken.

Het opstellen van een weekmenu heeft verschillende voordelen
  • Het zorgt er onder andere voor dat het makkelijker is om je aan je schema te houden.
  • Ook kom je minder in de verleiding om ongezonde snacks te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt.
  • Wanneer je al je boodschappen namelijk in één keer doet hoef je ook maar één, hooguit twee keer per week naar de supermarkt.
  • Kies voor producten van het seizoen.

Meer tips in onze workshop 'Koken op drukke weekdagen'

Ons weekmenu voor 23 tot 30 april

En natuurlijk laten we ons volop inspireren door onze kookbijbel 'Koken voor Elke Dag'.  De pagina's verwijzen dus naar dit boek

Klik op de afbeelding om groter weer te geven.

Enkele heerlijke recepten

Krieltjessalade met gerookte makreel en waterkers
4 personen
Dit heb je nodig: 500 g krielaardappelen, 6 sneetjes gerookt spek, 2 gerookte makrelen of 4 gerookte makreelfilets, 1 rode ui, 1 bosje waterkers, 3 eetlepels rodewijnazijn, 2 eetlepels fijngehakte dille, zout

En voor de dressing: 2 koffielepels graantjesmosterd en 6 eetlepels olijfolie

Zo ga je te werk:  Pel de ui en snijd in schijfjes. Doe ze in een kommetje en overgiet met de wijnazijn. Laat minstens 15 minuten staan. Roer af en toe om. Kook de krieltjes in gezouten water gaar. Giet af en laat afkoelen. Snijd de aardappelen in schijfjes en doe in een slakom. Verwijder het vel van de makreel en haal het vlees van de graat (zorg dat er geen graatjes achterblijven). Trek de vis in stukjes en doe bij de aardappelen. Bak het spek krokant. Laat uitlekken op keukenpapier. Breek het spek in stukken en doe bij de salade. Klop de graantjesmosterd, de olijfolie en 2 eetlepels van de uienmarinade tot een dressing. Doe de ui en de waterkers bij de salade en meng alles goed. Overgiet met de helft van de dressing, meng nog eens en strooi er de dille over. Verdeel over de borden en serveer er de rest van de dressing apart bij.

Panzanella
4 personen
Dit heb je nodig:  1 plat Marokkaans brood (of ander oudbakken brood), 20 kerstomaatjes, venkel, 1 komkommer, 6 takjes selderij, 4 volle handen postelein, rode zuring en rode klaverzuring (of half postelein/rucola of spinazie met wat basilicum), 4 lente-uitjes, 4 eetlepels olijfolie, peper
En voor de dressing: 2 teentjes knoflook, 4 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels witte balsamicoazijn, sap van 1 citroen, 2 koffielepels gedroogde oregano, zout

Zo ga je te werk:  Snijd het brood in blokjes van 2 tot 3 cm en doe in een ovenschaal of op een bakplaat. Besprenkel rijkelijk met de olijfolie. Zet 5 minuten in een voorverwarmde oven van 225 °C tot ze goudbruin zijn. Haal eruit en zet apart. Reinig en was de groenten. Snijd de tomaten, de venkel, de komkommer en de selderij in blokjes. Was de postelein, rode zuring en rode klaverzuring. Zwier droog in de slazwierder. Hak de lente-uitjes fijn. Maak de dressing. Pel de knoflook en plet ze met wat zout in een vijzel. Doe hierbij de olijfolie, de balsamicoazijn, het citroensap en de oregano. Roer goed. Doe alle groenten in een grote slakom, overgiet met de dressing en meng er het gebakken brood door. Zet een tweetal uur in de koelkast, zodat de smaken in het brood trekken. Kruid met versgemalen peper.

Tip: Voeg kappertjes, olijven, geitenkaas of ansjovis toe.

Geroosterde worteltjes en pastinaak
4 personen

Dit heb je nodig:  250 g worteltjes – 250 g pastinaak

Zo ga je te werk: Reinig de groenten, snijd ze in repen, blokjes of stukjes of laat ze in hun geheel en spreid ze bij voorkeur op een metalen ovenschaal in één laag uit. Besprenkel ze met een scheut olijfolie, kruid met peper en zout. Meng er naar smaak kruiden als verse of gedroogde tijm, rozemarijn, oregano… mee. Ook specerijen als chilipoeder of komijn kunnen. Knijp er eventueel een citroen of limoen boven uit: dit geeft een frisse beet. Dek losjes af met folie en schuif de schaal in een voorverwarmde oven van 200 °C. Verwijder na 15 minuten de folie en laat de groenten daarna in zo’n 30 minuten beetgaar worden en geroosterde randjes krijgen.

Saltimbocca alla romana
4 personen

Dit heb je nodig:  450 g kalfslapjes, 4 sneetjes gedroogde ham, 50 g geraspte Parmezaanse kaas, vetstof, 2 glazen witte wijn, 8 salieblaadjes, peper

Zo ga je te werk:  Strooi de kaas over de kalfslapjes en breng op smaak met peper. Vouw ze dubbel en wikkel ze in de ham. Leg op ieder pakketje enkele blaadjes salie en maak vast met een cocktailprikker. Verhit vetstof in een pan en bak de lapjes 3 minuten aan elke kant. Voeg de wijn toe en roer de bakresten los. Laat lichtjes indikken. Schik het vlees op voorverwarmde borden en lepel er de saus over. Serveer met pasta.

 

Reacties

Sofie De Braekeleer schreef

Bij ons thuis zijn er alleen maar voorstanders van Panzanella! Ik heb het al in verschillende versies gemaakt. Het is een heel dankbaar zomergerecht. Bij een bbq, als zomersalade, ... ook bezoek smult hier lekker van mee. Zelfs mijn schoonmoeder die niet veel ervaring heeft met de niet-traditionele keuken vond dit gerecht heerlijk. Ik ben al benieuwd naar de reacties op jullie variant!

Reageer