Supporter jij ook voor de Rode Duivels?

Ik in ieder geval wel. Ik ben een voetbalfan en kijk sowieso naar alle matchen van de Belgen. En naar andere wedstrijden van het WK, in de hoop mooi voetbal te zien. Neen, ik ga niet kijken op groot scherm (of misschien als de Rode Duivels de finale moesten spelen – voor de ambiance). En neen, ik doe dat niet in een truitje van de Rode Duivels. Als ik kinderen had, was dat misschien een ander verhaal. Dan liep er misschien ook bij mij een klein rood duiveltje rond. Hoewel …

Rond de start van het Wereldkampioenschap Voetbal bracht een internationaal rapport Foul Play (‘Oneerlijk Spel’) aan het licht dat adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van de voetballers en supporters naaien (klik hier voor meer info). Ik hoor je denken ‘dat is toch niet nieuw’. Neen, helaas niet.

Een groot deel van de sportkleren en -schoenen van Nike en adidas wordt geproduceerd in Indonesië. Daar verdienen kledingarbeiders – waarvan 80% vrouwen  – tussen de 82 en 200 euro per maand, terwijl een leefbaar loon in Indonesië minstens 363 euro per maand zou moeten zijn (berekening van Asia Flloor Wage). In het VTM journaal van 12/6 werd zelfs aangegeven dat van een WK-truitje van € 90 amper € 1 naar de maker gaat. En dat terwijl de budgetten voor marketing en sponsoring in 10 jaar tijd verdubbeld zijn. Kwestie van prioriteiten, zeker?

Sponsorcontracten

Het WK is voor adidas en Nike de uitgelezen kans om sponsorcontracten binnen te halen. Samen sponsoren ze 22 van de 32 teams.
Op de website www.wk2018Rusland.com lees ik ‘dat het WK voetbal … meer publiek trekt dan alle andere sporten tezamen. … De sponsors – waaronder adidas – hebben de kans om miljoenen mensen uit meer dan 200 landen over de hele wereld te bereiken met hun reclame. … Sponsoren mogen gebruik maken van het officiële merk van de FIFA, reclame uiten in en rondom de voetbalstadions en reclame publiceren op de website van de FIFA, radio en tv. Daarnaast worden FIFA partners beschermd tegen toetreding van andere ondernemingen.’

Als je dat allemaal leest, frons je toch de wenkbrauwen. En toch laten wij ons door al die reclame maar al te vaak – misschien vaak onbewust – beïnvloeden en verleiden.

 

Ik ga er niet minder door tv kijken en ik ga niet minder genieten, maar ik was al niet van plan om WK-attributen aan te schaffen en ga dat nu zeker niet doen. Ik supporter in mijn alledaagse plunje. Ook al worden we Wereldkampioen!

P.S.: heb jij wel een WK-truitje, trek het dan gerust aan. Maar misschien kun jij, terwijl je het aantrekt, ook de wenkbrauwen fronsen en even stilstaan bij de vrouw/het meisje dat jouw shirt heeft genaaid en wat zij ervoor werd betaald. Of teken de petitie op www.cleanekleren.be.
 

Reageer