'Is een T-shirt echt meer waard dan mijn werk?'

Zijn we ons voldoende bewust van de weg die onze kleren afleggen vooraleer we ze op de kop tikken?  Vijf jaar nadat het fabriekcomplex Rana Plaza in Bangladesh instortte bezochten Sarah Vandoorne en Lieve Blanckaert, samen met Wereldsoldariteit, kledingfabrieken in de hoofdstad Dhaka en spraken er soms heel jonge arbeidsters.  Je vindt de volledige reportage in ons magazine van april.

Een fragment uit de reportage

Tot we Shopna en Shumi een T-shirt voorhouden, gekocht in de winkel in België?  Het is een supporterstruitje van Adidas, prijskaartje 85 euro.  Shopna en Shumi proberen te raden hoeveel het truitje kost.

'Tien euro?  Misschien vijftien?'

Hoger dan dat schatten ze niet.  Ze giechelen zelfs als ze hun prijzen noemen. Zoveel zouden ze zelf nooit uitgeven aan kleren.

Hun mond valt open als we hen de echte prijs vertelen.

'Dat is mijn maandloon, dat kan toch niet?', reageert Shopna geschokt.  'Als ik geen overuren zou kloppen, zou ik minder verdienen dan dat', vervolgt Shumi. 'Is een T-shirt echt meer waard dan mijn werk?'

Een derde van die 85 euro is pure winst voor het sportmerk.  Dat rekende Collectief Ethique Sur L'Etiquette uit, een Franse organisatie gelinkt aan de internationale Schone Kleren Campagne.  Voor de arbeid wordt slechts 0.60 euro uitbetaald, minder dan één procent van het totaalbedrag.

Steun jij de ploeg van Shopna en Shumi?

Teken de petitie op www.cleanekleren.be en vraag ook jouw vrienden en familie om dat te doen!

 

Je kunt kledingarbeidsters in Bangladesh ook steunen met een gift aan Wereldsolidariteit op BE41 8900 1404 3510

 

Reageer