Een oefening in kwetsbaarheid

Eigenaar zijn van ons verhaal kan moeilijk zijn, maar bijlange niet zo moeilijk als het levenslang weglopen ervan. Het omarmen van onze kwetsbaarheid is riskant, maar bijlange niet zo gevaarlijk als het opgeven van liefde, verlangen en vreugde- de ervaringen die ons het meest kwetsbaar maken. (Brené Brown)

Hieronder vind je een kleine oefening in kwetsbaarheid.

Stap 1. Wat durf ik niet?

Als je je kwetsbaarder wilt opstellen, maar dit moeilijk vindt, is het handig te beginnen met wat brainstormen over wat voor situaties je allemaal als eng zou ervaren. Bijvoorbeeld aan een vriend vertellen dat je zijn grapjes over jou niet grappig, maar kwetsend vindt. Of aan je baas vertellen dat je je zo gestrest voelt en de werkdruk niet aankan.

Pak pen en papier en schrijf die dingen op. Schrijf ook dingen op die echt zijn gebeurd en wanneer je je niet kwetsbaar durfde op te stellen.

Stap 2. De comfort zone uitbreiden

Je comfortzone is een mentale staat waarin je je op je gemak voelt. Bepaalde situaties vallen in die comfort zone, bijvoorbeeld je tanden poetsen of op de bank zitten in je woonkamer. Andere dingen zijn spannender en vallen daarbuiten. De situaties die je op heb geschreven bij de vorige stap vallen hieronder.

Het is mogelijk je comfort zone stukje bij beetje uit te breiden. Door iets te doen dat je eng vindt, kan je vertrouwd raken met soortgelijke situaties en je hier de volgende keer wel bij op je gemak voelen.

Kijk nu eens naar je lijstje en pik er iets uit dat je deze week zou kunnen doen en dat je niet al te eng vindt, dit valt wel buiten de comfort zone, maar nog niet in de zogenaamde paniekzone.

Als je hebt vastgesteld welke situatie aan deze voorwaarden voldoet, komt het moeilijkste gedeelte: het ook echt doen. Je zal jezelf moed moeten inspreken of, en dat is natuurlijk een goede oefening in je kwetsbaar durven opstellen, hierbij hulp vragen aan iemand in je omgeving.

Stap 3. De vruchten plukken

Je hebt nu iets engs gedaan: je hebt je kwetsbaar durven opstellen. Ik hoop dat je al even de tijd hebt genomen om jezelf hiermee te feliciteren, doe dat anders nu. Je hebt namelijk je comfort zone uitgebreid en waarschijnlijk heb je liefde ontvangen of meer inzicht gekregen in de situatie en dus in de wereld waarin je leeft. Neem even de tijd om op te schrijven:

  • wat je hebt geleerd
  • wat je prettig vond aan de ervaring
  • welke soortgelijke situaties je nu sneller zou durven aangaan.

Deze oefening komt uit ‘De Grote Inspiratiemap’ die er eind januari aankomt voor Femmagroepen.

De grote inspiratiemap’ is zoals de titel doet vermoeden, een grote bron aan inspiratie. Het omvat teksten, ideetjes, verhalen, oefeningen,…rond negen kernthema’s: betovering, geloof, mededogen, geluk, gemeenschap, doel, de kleine dingen, duurzaamheid en vrouwen. Krab jij ook altijd even in het haar wanneer je een openingstekstje of een passende quote moet vinden? ‘De grote inspiratiemap’ helpt je misschien wel uit de nood!

Meer inspiratie op onze zingevingspagina.

Meer over kwetsbaarheid in het januarinummer van ons magazine.

Reageer