Ben jij ook meer dan je kassaticket?

Jouw kassaticket verklapt veel aan je supermarkt: wat er in de rekken moet liggen, hoeveel je wil betalen, wat jij belangrijk vindt. Maar is dat wel zo? Vertelt jouw kassaticket écht wat je prioriteiten zijn? Vertelt het dat je dierenwelzijn belangrijk vindt? Dat je geeft om het milieu? Dat je wil dat iedereen een eerlijke prijs krijgt? Of vertelt je kassaticket vooral dat je haast had, dat je bezig was met jengelende kinderen rustig te houden... en dat je eigenlijk helemaal niet goed weet wat het verhaal achter je kassaticket is?

In 8 columns laten we het komende jaar consumenten aan het woord over hun ‘struggle’ om met een duurzaam gevulde winkelkar buiten te lopen in de supermarkt. Het gaat over mensen die wel willen en hun uiterste best doen. Maar evengoed over mensen die oprecht niks verkeerd willen doen, maar er ook weer niet zo hard mee bezig zijn eens ze in de winkel staan.

De eerste column in deze reeks kan je binnenkort lezen in ons magazine van februari!

Elke getuigenis wil op dezer manier een boodschap geven aan de supermarkt. Een boodschap die niet van het kassaticket is af te lezen. De columns formuleren hun vraag aan de supermarkt, maar geven vooral een signaal: ik wil echt wel duurzaam kopen; kan je mij als supermarkt helpen om die keuze makkelijker te maken?

De vijf grote Belgische retailers zullen op deze concrete vraag telkens hun antwoord formuleren.

Herken je je in deze consumenten? Geef dan ook zelf het signaal aan je supermarkt dat je meer bent dan je kassaticket op www.meerdanmijnkassaticket.be door een eenvoudige klik, of door je eigen brief aan de supermarkt te schrijven.

In het voorjaar zal deze oproep gelanceerd worden met een campagne op sociale media om nog meer mensen te bereiken. In het najaar komen we naar buiten met wat deze campagne al dan niet in gang heeft gezet bij de supermarkten zelf, en laten we hen uitgebreid aan het woord over initiatieven die zij nemen om consumenten een duwtje in de goeie richting te geven. Deze campagne wil hen een zetje geven om hun rol straffer te spelen.

‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ is een Een initiatief van Vredeseilanden (Rikolto), Fairtrade Belgie, KVLV, Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop.

Reacties

COPPENS MONIQUE schreef

Goed hoor Femma !!!! Ik kijk ernaar uit. Ik erger mij dikwijls als ik in de supermarkt boodschappen doe, dat er een overaanbod is van voedsel dat eigenlijk geen voeding is en dat wordt ingespeeld op de toekomstige consument, de kinderen. Ook de verpakking kan op een duurzamere manier worden aangepakt.

Ria Mattheus schreef

Misschien grijp ik eindelijk eens de kans om mijn supermarkt te vragen om de Fairtrade bananen niet per hele kg in een zak te steken. Ik mag één banaan per week eten, en die wil ik graag Fairtrade maar niet om de weken erna de helft te laten rot worden.

En dan die boontjes, die zelfs in volle (belgisch) seizoen blijven uit Marokko of Ethiopië komen ... en die aardbeien die er ook in de winter zijn ... en de "rare" appelen die apart worden aangeboden voor de zogenaamde "ecologisten" ipv dat die samen zonder woorden tussen de grote hoop liggen...

Reageer