Start to organise

We starten ons eerste volledige Femmadammen-jaar met een workshop Start to organise, kwestie van goede voornemens in de praktijk om te zetten en met een schone lei te kunnen beginnen.

Ik ben op sommige vlakken wel goed georganiseerd. Agenda's, deadlines, rekeningen op tijd betalen: dat lukt allemaal. Ons huishouden runnen samen met manlief: dat lukt. En het evenwicht werk - huishouden - vrije tijd ligt voor mij ook goed. Maar ik kan moeilijk iets weggooien, omdat ik denk: dat ga ik wel eens kunnen gebruiken. Of: deze rok zal wel terug in de mode komen. Maar de mode doet er soms wel 40 jaar over om te roteren tot het punt waar die rok weer mooi wordt. Zolang kan ik toch niet alles bijhouden? Ik ben er me wel van bewust dus ik hou mezelf vaak tegen als ik iets te lang wil bijhouden. Dan geef ik weg, verkoop ik of gooi ik weg. Een pluim van Marie Kondo :) Maar het kan altijd beter! Ik droom al een tijd van mijn kleerkast eens aan te pakken en alles wat ik al lang niet meer gedragen heb, eruit te halen. En dan komt het volgende 'organiseerpunt': tijd. Dus de workshop komt eigenlijk als geroepen!

"Er worden tips aangereikt om efficiënt op te ruimen, nieuwe dingen aan te schaffen, orde op zaken te stellen en rust te brengen in de chaos." Zo staat het in de omschrijving van de workshop. Wie wil dat nu niet, he?

Op de avond zelf bleek dat het qua organisatie eigenlijk nog niet zo slecht met me is gesteld, maar dat ik wel kan werken aan minimaliseren. Eigenlijk precies zoals ik had verwacht dus! Ik heb een zekere discipline nodig om te beginnen aan dat minimaliseren... Ik ga er proberen dit jaar werk van te maken! Ik heb op de workshop alvast een afspraak gemaakt met een vriendin die in de kinderkleertjes zal komen kijken wat zij kan gebruiken :) De lesgeefster ging op een aangename, losse manier het gesprek met ons aan en verschillende van de deelneemsters hebben wel gezegd waar hun punten van aandacht liggen. Bij sommigen is dat effectief tijd maken, bij anderen minimaliseren, bij anderen een duidelijkere agenda bijhouden...

Wat betreft organisatie & time management en een tijdsinvulling vinden die voor jou ideaal is, merkte ik wel dat dit zeer persoonlijk is. De lesgeefster vindt het geen enkel probleem om kinderen bij een babysit achter te laten. Op zich is daar ook geen probleem mee natuurlijk, maar we waren toch met meerdere Femmadammen die dat enkel doen indien echt noodzakelijk, en zich daar ook prima bij voelen. Je kan dus wat dit betreft volgens mij niet 100% afgaan op tips & tricks. Af en toe wel, allicht. Maar je moet, denk ik, vooral goed nadenken wat je zelf wil. Daarachter komen is misschien al een uitdaging op zich. En daarna moet je ook de manieren zien te vinden om dit in de praktijk om te zetten. Wat dat betreft miste de workshop een beetje een neutrale, praktische insteek.

Voor het minimaliseren van de berg spullen die iedereen accumuleert in huis, zijn er wel heel praktische tips en die kregen we ook, tijdens de workshopo en nadien op een spiekbriefje. Als je iets wil kopen, kan je je afvragen: waar zou ik blijer mee zijn: met dit voorwerp, of met het geld dat dit voorwerp waard is? En als je door je spullen gaat om op te ruimen, kan je jezelf onder andere de volgende vragen stellen:

    Heeft het emotionele waarde voor mij?
    Is het mooi?
    Is het nuttig?
    Past het vandaag bij mij? (in deze fase van mijn leven)
    ...

En als je twijfelt, kan je het altijd in de zes-maanden-doos doen. Wat je binnen die periode niet nodig hebt gehad, kan je vast wel definitief missen. Nog een tip is: neem een foto als herinnering. Ik weet niet of ik dat ooit zou doen, behalve van tekeningen etc van dochterlief.

De dag na de workshop ontving ik een mail met daarin tips om een capsule wardrobe aan te leggen. Dat moest ook lukken! Dus hier geef ik ook nog een samenvatting, omdat ik dat voor mezelf wel nuttig vindt:

    40 stukken per seizoen (uitgezonderd ondergoed, sport- en slaapkledij)
    9 paar schoenen en als het moet 1 extra paar, omdat het zo mooi is ;)
    9 rokken of broeken
    2 kleedjes. deze twee zou ik misschien omwisselen... ik draag veel vaker kleedjes dan broeken of rokken.
    15 bovenstukken: truien, t-shirts, blouses, tops. (Dat vind ik wel weinig. Ik draag een top steeds maar 1 keer en ik draai lang niet elke dag een wasmachine, en heb ook geen droogtrommel. Ik heb dus meer reserve nodig.)
    2 vesten
    Je mag ook een aantal stukken met sentimentele waarde houden: erfstukken, je trouwkleed,... Maar er wordt aangeraden dit dan niet tussen je gewone kledij te doen.

Goed, dat is wel heel erg minimalistisch, zeker voor mij. Maar elke stap in de goede richting is er één! Ik zie het zitten. Dit voorjaar gebeurt het!

Reageer