Femma Laarne deed samen met CM Laarne aan 'start to organise'

Kwam het omdat de lente in het verschiet is en sommigen onder ons kriebels krijgen voor de grote schoonmaak ? We waren alleszins met ruim 33 ‘kandidaat-opruimers’ die vol goede voornemens luisterden naar Katrijn Declercq, Professional Organiser van beroep.

Heel veel tips kregen we, om nadien thuis aan de slag te gaan en onze chaos een beetje gestructureerder aan te pakken. Wisten jullie trouwens dat 80 % van wat we in huis hebben, eigenlijk ‘nooit’ gebruikt wordt ?! Dus leerden we over wegdoen en loslaten, maar ook over het begin van alle “rommel”, namelijk minder aankopen! En minder geld uitgeven is niet alleen minder rommel, maar ook minder zorgen, minder stress, en bovendien méér ademruimte, méér tijd, ... want het vraagt minder opruimen, minder zoeken, minder poetsen,... In de eerste plaats dus nadenken vooraleer we iets nieuws aanschaffen!

De spullen die we al hebben en liever houden, leerden we dan weer beter te organiseren. Categorieën maken (en nee, een categorie “varia” bestaat niet), eerst alles sorteren en pas daarnà de juiste opbergsystemen aanschaffen, labelen, doorzichtige boxen gebruiken, een logische en vaste plek geven, doelgericht en volgens een actieplan op jouw maat opruimen,...

En er ons van bewust zijn dat dit alles een leerproces is, stapje voor stapje net zoals bij een start to run maar dan in het leren beter organiseren.

En wat hebben we vanavond nóg onthouden :
* dat we onszelf mogen belonen bij een stap vooruit
* ruimte in ons huis = ruimte in ons hoofd
* en ... less is more

En nu aan de slag... (al is een lentezonnetje toch verleidelijker om op een terrasje te belanden).

Verder speciale dank aan CM Laarne voor deze geslaagde samenwerking !

Reageer