Staycation: Vakantiebestemming ‘thuis’

Waarom met het vliegtuig of de auto naar een verre, onbekende bestemming als erin de eigen streek ook nog heel veel te ontdekken is. Volgens het ILIV-onderzoek neemt bijna de helft van de Belgen regelmatig een thuis-vakantie.

Staycation is enkele jaren geleden in het kielzog van de financiële crisis in de Verenigde Staten ontstaan. Mensen moesten ineens spaarzaam zijn en konden zich daardoor de grote kostenpost van een verre reis niet meer permitteren. Zo ontstond de trend waarin gezinnen massaal de grote vakantie thuis doorbrachten. Inmiddels heeft deze tendens zich geëvolueerd tot meer dan een besparingsmaatregel alleen. Staycation is immers duurzaam én het schept de mogelijkheid om die unieke monumentale of culturele hoogstandjes uit eigen streek eens beter te leren kennen.

Het vergt wel wat creativiteit om van een thuis-vakantie een echte vakantie te maken. Hieronder enkele tips om uw staycation tot een succes te maken.

  • Begin bij het vastprikken van een dag waarop je met de vakantie aan huis begint. Zorg vervolgens dat alle huishoudelijke klusjes zoveel mogelijk geklaard zijn voordat die bewuste eerste vakantiedag zich aandient. Tijdens een vakantie wil je immers niet tegen een grote berg was aan kijken of  barbecueën in een rommelige tuin.
  • Breng voordat je aan de vakantie begint een bezoekje aan het toeristenkantoor van jouw streek. Laat je informeren over al het moois dat zich binnen jouw handbereik bevind en ontdek zo welke culturele en historische hoogstandjes alle toeristen lokt, maar waar jij normaal gesproken achteloos voorbij fietst. Je zult je nog verbazen hoeveel festivalletjes, musea en bijzondere wandelingen zich in jou stad of dorp bevinden.
  • Treed buiten de gebaande paden wanneer je van plan bent om op restaurant te gaan. Kies niet voor de toko waar je maandelijks komt, maar probeer iets nieuws uit. Nog nooit Koreaans gegeten? Probeer het!

Iliv-onderzoek:

45% van de Belgen neemt regelmatig een thuisvakantie.
Daarvan:

  • probeert 6% helemaal niets te doen;
  • probeert 28% regelmatig niets te doen;
  • doet 23% veel klusjes en werkjes in huis;
  • doet 52% een aantal klusjes en werkjes;
  • nodigt 8% regelmatig vrienden uit;
  • nodigt 42% af en toe vrienden uit.

Reageer