Hoe kunnen wij voedselverlies vermijden?

We worden allemaal opgevoed met het principe ‘gooi geen voedsel weg’. 77 procent van de Vlamingen probeert dat ook te doen. Toch gooien we samen per jaar ongeveer 116 000 tot 168 000 ton bruikbaar voedsel in de vuilnisbak. Met enkele slimme ingrepen kunnen we ons voedselverlies met 20 procent doen dalen.

De Vlaamse overheid en partners uit verschillende sectoren (landbouw- en distributiesector, voedingsindustrie, catering, horeca, consumentenorganisaties) hebben de krachten gebundeld om voedselverlies tegen te gaan. Op www.voedselverlies.be lees je welke acties ze ondernemen en ontdek je wat je zelf kunt doen.

Wat kun je zelf doen?

Begin met de test. Na afloop worden jouw antwoorden gewaardeerd en lees je hoe het eventueel beter kan.
Ga dan aan de slag met de tips en suggesties die je vind op de site. Ze zijn verdeeld in vier categorieën: kopenkoken bewarenrestjes. Het rare is dat we de meeste dingen wel weten, maar daarom nog niet toepassen of toch niet consequent. Neem nu bijvoorbeeld het luikje KOPEN. Een paar tips:

  • Maak een boodschappenlijstje

Controleer eerst je voorraadkast, koelkast en diepvriezer voor je naar de winkel gaat. Zo koop je niet het zoveelste pak pasta of rijst. Maak een boodschappenlijstje en hou je eraan.

  • Kies voor verpakkingen op maat

We denken vaak dat grote verpakkingen voordeliger zijn. Maar wat met dat halve vlootje smeerkaas dat al te lang in de koelkast staat omdat je het niet op krijgt? Of de fles met anderhalve liter frisdrank – family pack –waar de prik uit is omdat je maar één glas van gedronken is? Conclusie: family packs zijn enkel voor grote gezinnen bedoeld. Ben je een ‘klein gezin’, dan kies je beter voor:    

  • kleinere broden en kleinere hoeveelheden beleg
  • smeerkazen in miniporties
  • een zakje sla (al dan niet hersluitbaar) in plaats van een grote krop
  • kleinere blikjes of flesjes frisdrank
  • ......

Wie kleinere hoeveelheden koopt, moet wel meer verpakkingen wegwerpen. Dat extra afval is een nadeel. Toch kun je het ook anders bekijken: om voedsel te produceren, heb je veel water, land, energie, arbeid en kapitaal nodig. De milieu-impact van de productie van voedsel is dus vaak groter dan het gebruik van extra verpakkingen. Grote gezinnen kunnen family packs kopen en zo besparen op verpakkingen, kleine gezinnen zijn beter af met aangepaste verpakkingen om de kans op voedselverlies te verminderen.

  • Haal verse producten niet te vroeg in huis

Verse producten moet je meteen kunnen opeten. Ga daarom twee tot drie keer per week naar de winkel en koop enkel de groenten die je nodig hebt. Heb je geen tijd? Dan kun je één keer per week verse groenten kopen en aanvullen met bijvoorbeeld diepvriesproducten.

 

We weten dat het zo werkt en toch laten we ons vaak verleiden tot een impulsaankoop. Door een aanbieding (family pack met korting), een actie (1 + 1), goede voornemens (‘we gaan deze week meer fruit eten’), een nieuwe verpakking, de goesting van het moment of gewoonte. Ik heb zelf een klein gezin en ik probeer erop te letten, maar toch merk ik dat de verleiding overal om de hoek schuilt. Nog bewuster winkelen dus. En thuis aan de slag gaan met restjes en 'halfjes'. Tips daarvoor vind je in de luiken: bewaren - koken - restjes.

Voor meer info over voedselverlies en interessante weetjes, surf naar www.voedselverlies.be

 

(www.voedselverlies.be is een officiële website van de Vlaamse overheid)

Foto: Pixabay

Reageer